Verwante artikelen:
  • Openingsspeech clubhuis De speech die door NAVRO voorzitter Gerben-Jan Ligthart wordt gehouden bij de opening van ons clubhuis is een alternatieve, meer persoonlijke geschiedenis van de NAVRO.
Ukki
Ukkie in de vlucht op het NLD9, 21 mei 1999.

1977

  • Laatste kwartaal: Gerben-Jan Ligthart en Ad de Roode schrijven een brief om leden voor de NAVRO te werven. Het document is uitgetypt te lezen.

1978

  • De NAVRO wordt opgericht.

1980

  • Zomer: Er werden meerdere motortesten gedaan.
  • Augustus: Meerdere modelbouwraketten werden gelanceerd met een maximum hoogte van 25m.

1981

  • Winter: Er werden meerdere motortesten gedaan.

1985

  • Lente: Meerdere mislukte motortesten met zink-zwavel als brandstof. Deze brandstof kan zich erg explosief gedragen.

1986

  • Lente: Meerdere mislukte motortesten met zink-zwavel als brandstof.

1990

  • 1 maart: Als uitbreiding van de NAVRO werkplaats wordt een draaibank gekocht.
  • 28 augustus: De eerste NAVRO amateurraket (N1) wordt gebouwd en wordt Pluvius Tubus (Regenpijp) genoemd. De N1 wordt gelanceerd in Mourmelon (Frankrijk) met een franse Bambi motor. Helaas explodeerde deze motor en dit vernietigde de N1.

1991

  • Een modelbouwraketgroep wordt opgericht om tieners te introduceren in de rakethobby. De activiteiten concentreren zich op het uitleggen van de grondbeginselen van de rakettechniek en het bouwen van modelbouwraketten.
  • 1 juli: De NAVRO wordt officieel opgericht als vereniging.
  • 24 augustus: De N2 "Vindicta Pluvii Tubi" (Wraak van de Regenpijp) was de NAVRO's tweede amateurraket en leek erg veel op de N1. De N2 werd succesvol gelanceerd met een franse Isard motor op het FLC '91 in Mourmelon.
  • Voor deze lancering kreeg de NAVRO de Prix Joseph Mercier, een veiligheidsonderscheiding.

1992

  • juli: Op het WWLC 1992 (Mourmelon) werd een statische test van de NAVRO's eigen K600 Kalinitrox motor gedaan.
  • 26 september: de N3 is de eerste raket met een K600 Kalinitrox motor. De N3 wordt gelanceerd op de NERO's NLC2. De K600 werkte prima maar de N3 werd pas een jaar later teruggevonden. Dit was ook onze eerste lancering op het ASK 't Harde.

1993

  • 6 augustus: De NAVRO organiseerde zijn eerste eigen lancering: NLD1 op het ASK 't Harde. Op het programma stond de eerste Midget B raket, de N4 werd succesvol gelanceerd met een K600 motor. De N3 kregen we terug in goede staat, nadat hij eerder dat jaar was teruggevonden.
  • 29 augustus: De NAVRO deed mee aan het WWLC 1993 in Bourges (Frankrijk) met twee raketten, de N5 "Partiarius" en de N8. De N5 was de NAVRO's eerste privéproject, alle andere raketten waren groepprojecten. Vincent Kouer ontwierp en bouwde de raket. De N8 was de vergrote N4. De payload was een boordcomputer die versnelling, rotatie en boordtemperatuur mat. Beide raketten zijn succesvol gelanceerd.

1994

  • 27 mei: Op het NLD2 hadden we drie raketten: N6, N7 en N9, allemaal met K600 motoren. De N6 was een raket die bedoeld was om te testen of de NAVRO locatiezender nog zou werken na een crash. Hij was niet voorzien van een parachute. Ondanks het speciale vingerafdrukpatroon mislukte het project en de raket werd nooit meer teruggevonden. De N7 werd gemaakt door drie jeugdleden die geholpen werden door ervaren leden. De N7 vloog prima en werd onbeschadigd teruggevonden. De N9, die een tweetraps parachuteringsysteem had, was ook een succes.
  • 19 augustus: De N9 is nu aangepast voor de nieuwe K1800 motor en heet nu de N10. De lancering op het ASK 't Harde, NLD3, ging goed.

1995

  • Vroeg in 1995: De eerste versie van de NAVRO website gaat online.
  • Vroeg in 1995: Verdere ontwikkeling van de K2000 motor, een verbeterde versie van de K1800.
  • 4 mei: Op het NLD4 op het ASK 't Harde werd de N11 gelanceerd. Hij werd aangedreven door de nieuwe K2000 en had verbeterde elektronica gebaseerd op die van de N8 raket. Er was een barometrische hoogtemeter zowel als metingen van de luchtdruk, rotatie, versnelling, temperatuur voorin de neuskegel, temperatuur van de omgevingslucht rond de raket en een Dopplermeting. Helaas crashte deze raket vanwege problemen met het parachute pyrotechnisch systeem. De N11 is nooit meer teruggevonden.
  • 11 augustus: Op het NLD5 werd een nieuw type raket gelanceerd: een Hercules met de K2000 motor. Deze N12 was van het Hercules A type en voorzien van twee camera's, één naar boven en één naar beneden gericht. Deze combinatie werkte niet als voorzien, waardoor de N12 met alleen de omlaagkijkende camera vloog. De vlucht ging goed hoewel alleen de loodsparachute uitging. Hoewel de raket niet meer te repareren was heeft de elektronica en de camera het overleefd.

1996

  • 23 april: De N15 leek op de N12 Hercules A raket, dit keer voorzien van een naar beneden kijkende camera. De vlucht ging goed maar de kabel van de hoofdparachute brak vlak voor de landing. Hoewel de raketbuis op verschillende plekken was gebroken bleven alle verdere onderdelen heel. Op het NLD6 was ook een cameraploeg van het "Klokhuis" aanwezig.
  • Zomer: De Hercules A raket is opnieuw ontworpen en heet nu Hercules A1. Deze is lichter en makkelijker te bouwen.
  • 23 augustus: De N16 was een raket van het nieuwe Hercules A1 type. Op het NLD7 vloog hij goed. Ook aanwezig was Chiel Klein met een HPR-raket uit de Kuifje strip. Hij was de eerste gastvlieger op een NLD. Ook ongewoon was dat de Kuifje raket, in tegenstelling tot latere HPR-raketten, een N-aanduiding kreeg: De N17. Deze 1,29m lange raket vloog heel mooi. De N13 was weer een privéproject van Vincent Kouer die dit keer een nog snellere raket wilde maken met de K2000 motor. Hij vloog goed, brak de geluidsbarrière en ook de parachutering werkte goed. Toch werd hij pas jaren later teruggevonden. De N14 was de vergrote N7 die bedoeld was om te vliegen met een vervallen elektronica experiment. Hij maakte een teleurstellende ballistische vlucht en werd nooit meer teruggevonden.

1997

  • 6 januari: Eerste uitzending van het "Klokhuis" programma dat het vorige jaar werd opgenomen.
  • 25 april: Lancering van de N18 (1997) op het NLD8. Het was de gerenoveerde N16. Helaas lukte het de loodsparachute niet om de hoofdparachute mee te trekken en de raket verongelukte.
  • Winter: De N18 wordt gevonden en uitgegraven. Alles dat men vindt zijn kleine stukjes.

1998

  • We maakten een nieuwe raket van het nieuwe type Hercules A1. Verwarrend genoeg werd deze ook N18 genoemd. Omdat alle lanceerdagen werden geannuleerd vloog de N18 niet in 1998.

1999

  • 8 april: Versie 2 van deze website ging online. Hij verving de orginele website van 1995.
  • 21 mei: Tot onze grote opluchting konden we uiteindelijk weer lanceren op het NLD9. De N18 had een naar boven kijkende camera om beelden van het uitvouwen van de parachute te filmen. Ook nieuw was een commerciële boordcomputer. De N18 vloog en parachuteerde perfect. Behalve diverse modelbouwraketten werd ook Ukkie gelanceerd, een 3,6m lange raket met 13 Estes D12-5 motoren en een modelbouwraket met vijf D12-5's en een fotocamera.
  • 13 augustus: Op het NLD10 zou de N18 opnieuw vliegen, dit keer zonder camera en N19 genaamd. Ook voorzien met de Emmanuel Avionics IA-X96 Cambridge Accelerometer, die weer niet goed werkte. De raket vloog mooi maar landde in een gigantisch raket etend monster (een boom). Hierbij waren ook diverse modelbouwraketfanaten en het Outer Limits team aanwezig, die zelf enkele HPR-raketten lanceerden.

2000

  • 7 april: Op het NLD11 werden diverse modelbouwraketten gelanceerd. De N18 vloog opnieuw als de N20 met een R-DAS boordcomputer van AED Electronics. De raket had een goede vlucht.
  • 20 oktober: Op het NLD12 lanceerden we zowel zes HPR-raketten van Tripoli Nederland als de N18 gereïncarneerd als de N21, die succesvol vloog. De meting van de stuwkracht van de K2000 tijdens de vlucht mislukte.
  • Winter: Na het bestuderen van de vluchten van de Hercules raketten kwamen we tot de conclusie dat ze te langzaam de lanceertoren verlieten. Twee oplossingen werden bedacht: een krachtigere motor of een sneller brandende K2000. We kozen voor de laatste optie. Echter, het testprogramma zou een langdurig proces worden.

2001

  • 1 februari: De NAVRO website wordt verhuisd naar www.navro.nl.
  • 18 april/15 juni: Het NLD13 wordt twee keer afgezegd omdat het ASK 't Harde gesloten was wegens de gekke koeien ziekte.
  • 24 augustus: NLD14 was een drukke dag. Eerst hadden we de N22 met het airframe van de N18 maar met een AeroTech K550-W motor, die dezelfde prestaties zou hebben als we verwachtten van de herontwikkelde K2000 motor. Op de R-DAS hadden we ook een nieuwe GPS module. Zoals verwacht verliet de N22 de toren snel genoeg en maakte een perfecte vlucht. Tevens lanceerden we vier HPR-raketten van Tripoli Nederland leden en twee amateurraketten van Danish Space Challenge. Zij waren de eerste gasten die amateurraketten lanceerden op een NLD.
  • 25 november: De eerste motortest na een aantal jaren. Totaal vier kleine motortesten waren gepland op die dag maar bij de tweede blies de achterkant van de motor en hiermee eindigde de test.

2002

  • 5 april: Het NLD15 was ongewoon omdat er geen N-raket werd gelanceerd. Er waren zes HPR lanceringen.
  • 6 september: NLD16 was opnieuw druk met gast vliegers van het Twente Space Camp en diverse HPR-raketfanaten. Die dag lanceerden we ook de N23 met een tweetraps tuimelparachute systeem.

2003

  • NAVRO's zilveren jubileum.
  • 4 april: NLD17 was een drukke dag waarop we twee amateur- en vijf HPR-raketten lanceerden. Hoewel de NAVRO's N24 neerstortte hadden de andere vluchten meer succes.
  • 21 juni: Bij TNO/PML hadden we een succesvolle herclassificatie van de brandstoffen Kalinitrox en Kalinidex.
  • 21 juli: Twee kleine motoren werden getest. De eerste test met een hollow tube stuwstofblok was succesvol maar de tweede met een Bates grain activeerde het veiligheidsmechanisme.
  • 5 september: Het NLD18 was weer eens een grootse lanceerdag. Twente Space Camp heeft diverse grote modelbouwraketten en vijf HPR- en twee amateurraketten met groot succes gelanceerd.
  • 19-21 september: Een aantal HPR leden bezocht de Argos ALRS IV lanceringen waar de NAVRO meedeed met vier raketten. Alle raketten werden goed gelanceerd maar één parachuteerde niet goed en moest worden afgeschreven.

2004

  • 29 februari: Deze dag hebben we vijf kleine motoren met succes getest.
  • 2 april: Op het NLD19 werden maar twee grote raketten gelanceerd, een amateur en een HPR, beide met succes. Er waren ook een aantal modelbouwraketten. Ook geslaagd waren motortesten, waarvan één met een kleine motor en twee met volwaardige motoren.
  • Zomer: NAVRO modelbouwraketbouwers deden mee aan vier DRRA Fly to the Sky lanceringen.
  • 3 september: Het NLD20 was weer een goede dag. Behalve de twee HPR- en drie amateurraket lanceringen, waarvan een de N25 was, deden we een motortest die mislukte.
  • 12 december: We hadden een mislukte motortest omdat de druk in de motor te hoog was.

2005

  • 13 februari: Uiteindelijk weer eens een succesvolle motortest, hoewel de motordruk een beetje laag was.
  • Lente: De derde versie van deze website ging online.
  • Lente: Het werk aan de prefab delen van ons clubhuis begint.
Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com