Het doel van deze activiteit is het ontwikkelen van composiet raketmotoren voor niet-professioneel gebruik. De rede om onze eigen raketmotoren te ontwikkelen was de lancering van onze eerste raket. De Franse motor explodeerde. De NAVRO besloot hierop om haar eigen motoren te ontwikkelen. De motoren moesten veilig, betrouwbaar en gemakkelijk te maken worden en ze moesten officieel getest en gecertificeerd worden door de autoriteiten. Na verloop van tijd is Kalinitrox ontwikkeld. Deze stuwstof is een mengsel van kaliumnitraat, kaliumperchloraat, katalysator en epoxyhars. Individuele leden ontwikkelden Kalinidex, wat een stuwstof is op basis van kaliumnitraat en suiker. De Kalinitrox en Kalinidex composiet stuwstoffen en de ontstekers die onze vereniging gebruikt zijn officieel geclassificeerd door TNO/PML in Rijswijk (het (Nederlandse classificatie instituut). Voor het transport, testen en gebruik van deze composiet raketmotoren en ontstekers heeft de NAVRO een vrijstelling.
Kalinitrox
Momenteel zijn er twee uitontwikkelde Kalinitrox motoren. De eerste was de K600, met een totale impuls van 600 Ns (vergelijkbaar met een I150). De eerste lancering met een K600 en wat dat betreft met Kalinitrox was die van de N3 raket (zie foto) in 1993. Dit was een groot succes. Een paar jaar later is de K1800 ontwikkeld, die een totale impuls van 1800 Ns heeft (vergelijkbaar met een K330). Na de eerste vlucht werden de K1800's K2000 genoemd, door de veronderstelde totale impuls van 2000 Ns, maar ze hadden feitelijk nog steeds een totale impuls van 1800 Ns.
De lancering van door Kalinitrox aangedreven raketten is spectaculair, omdat de motor langzaam op druk komt en dan pas de raket laat opstijgen. Ondertussen produceert de motor veel donker grijze rook. Door de rook is de raket makkelijk te volgen tijdens de vlucht. De langzame drukopbouw is ook het zwakste punt van de motor, waardoor onze raketten van de Hercules reeks de lanceertoren verlaten met een te lage snelheid. Een studie heeft uitgewezen dat door de percentages van de ingrediƫnten van Kalinitrox te veranderen Kalitrox sneller zal gaan branden en de totale impuls hoger wordt. De nieuwe variant van Kalinitrox is Kalinitrox + genoemd. De vorm van de Kalinitrox + stuwstofblokken is ook veranderd.
Kalinidex
In de periode 2011-2012 bleek na intensief onderzoek dat Kalinitrox+ niet stabiel was te krijgen. In 2013 zijn wij begonnen met het ontwikkelen van een raketmotor op basis van Kalinidex. Er is een ontwerp gemaakt bestaande uit een 90mm casing met een lengte van 955 mm uitgerust met 4, 5 of 6 voortdrijvende ladingen (VDL's) van 0,813 Kg per stuk. De aanduiding van deze nieuwe raketmotor is K90 gevolgd door het aantal VDL's en de totale impuls. Inmiddels zijn er met succes statische testen uitgevoerd. Het is de bedoeling om uiteindelijk te komen tot een vluchtwaardige K90.6 motor.