Verslag

Dordrecht, 21 juli 2003 - Na ge mislukte motortest in november 2001, toen het veiligheidsmechanisme niet werkte en de achterkant van de uit de motor knalde. Sindsdien is er een nieuw veiligheidsmechanisme ontworpen en gemaakt door Peter Heeren. Na een paar maanden waren we klaar voor een nieuwe reeks testen, maar helaas waren er een aantal wettelijke problemen. Nadat dit opgelost was, werd een testdag georganiseerd.
We zouden twee kleine stuwstofblokken testen: een hollow tube stuwstofblok met een klemming van 5,5mm (CMT0301) en een Bates grain met een klemming van 4,8mm (CMT0302). De hollow tube test haalde 20 bar, maar de Bates grain test functioneerde niet als gepland. Na een paar seconde toen de druk 60 bar werd, activeerde het veiligheidsmechanisme. De conclusie naderhand was dat er niet genoeg afstand tussen de voor- en achterkant en de stuwstofblok was, zodat de stuwstofblok zich als een hollow tube stuwstofblok gedroeg. We wisten al van de vorige test dat een klemming van 5,0mm te smal was voor het nieuwe Kalinitrox, dus een klemming van 4,8mm was ook te smal.