Verslag

Dordrecht, 4 september 2005 - Na een succesvolle test met een 12,5mm keel (CMT0505) begon de discussie over wat de keel voor de volgende testmotor zou moeten worden. De meest logische keuze was 12mm, maar we hebben al twee mislukte motortesten met een 12mm keel (CMT0409 op NLD20 en CMT0410) waarbij het veiligheidsmechanisme geactiveerd werd, omdat de druk in de motor te hoog was. De resultaten zijn echter twijfelachtig wanneer ze vergeleken worden met de resultaten van CMT0503 op NLD21 (Pmax: 1512kPa) en CMT0505 (Pmax ca.: 2000kPa), wat aardig onder de verwachtte 4000kPa is. Met behulp van deze laatste twee resultaten als basis voor goed doorgedacht gokwerk zal de druk van een vergelijkbare testmotor meet een keel van 12mm ver onder de 7500kPa liggen waarop het veiligheidsmechanisme was ingesteld bij eerdere testen met een keel van 12mm. Het zou zelfs onder de 4000kPa moeten liggen.
We besloten om met een keel van 12mm te gaan testen.
Op de zonnige zondagmiddag van 4 september hielden wij de motortest. Alhoewel sommige hetzelfde resultaat voorspelde als bij de eerdere motortesten met een keel van 12mm, ging het nu wel goed. De Pmax van ca. 2600kPa was zelfs een beetje teleurstellend.
De discussie over hoe een hogere druk te krijgen bij de volgende motortest begon direct na de test. Na een week was het voorstel om het aantal stuwstofblokken in de motor te verlagen van zeven naar zes, waarbij de totale lengte van de motor hetzelfde blijft door de stuwstofblokken langer te maken van 80mm naar 93mm. We weten nog niet of we de keeldiameter al willen verlagen naar 11,5mm, omdat we dan niet de resultaten van de testmotoren van zes met die van zeven stuwstofblokken kunnen vergelijken.

