Verslag

Dordrecht, 11 december 2005 - De afgelopen motortest (CMT0506) verliep goed, maar de prestatie van de motor wordt niet zodanig beter dan dat we wilden. Er werd een aantal drastische wijzigingen voorgesteld en uitgevoerd. Drie dingen veranderden. Het aantal stuwstofblokken in de motor te verlagen van zeven naar zes, waarbij de totale lengte van de motor hetzelfde blijft door de stuwstofblokken langer te maken van 80mm naar 93mm. De keel diameter veranderde naar 11mm. En de bovenste twee hollow tube stuwstofblok hebben een binnendiameter van 15mm in plaats van 20mm.
De test is een aantal keer uitgesteld, maar vond uiteindelijk plaats op 11 december. Het inrichten van de locatie en het klaarmaken van de motor ging vlot, maar omdat er een klein onderdeel van de motor was vergeten duurde het wat langer. De motor werd in de motortestopstelling geplaatst en de ontsteker werd aangesloten. Maar even later bleek dat de testmotor niet ontstak. Alles, van ontsteker tot lanceerknop, werd nagekeken, de batterijen werden vervangen, alles werd nog een keer nagekeken, maar het werkte nog steeds niet. Na een uur vonden we eindelijk het probleem. Een zekering van de lanceerknop bleek kapot. Ondertussen was het donder geworden, maar de test toch door.
De testmotor begon goed, maar het veiligheidsmechanisme werd al na 3 seconde na de ontsteking geactiveerd. We weten niet zeker waarom de motor zo presteerde, want we verwachtten een ander resultaat. De volgende test zal een vervolg worden op de CMT0506 test met maar één ding veranderd in plaats van drie. Het veiligheidsmechanisme zal worden vervangen, omdat de reactietijd te lang is.
