Verslag

Dordrecht, 19 februari 2006 - CMT0507, de vorige test, was mislukt. In plaats van dat we kleine stapjes namen in ons motoronderzoek, zoals we altijd deden, veranderde we nu drie dingen: het aantal en daardoor de lengte van de stuwstofblokken, de binnendiameter van een paar stuwstofblokken en de keeldiameter. Alhoewel er voorspeld was dat het een goede motor zou zijn, werd tijdens de test de druk in de motor te hoog en het mechanische veiligheidsmechanisme interrumpeerde. Dit gebeurde in een heel kort tijdsbestek en het verboog het veiligheidsmechanisme. Onze conclusie was dat we de problemen met de motor hadden overgecompenseerd en daarom werd de volgende test een vervolg op de één na laatste test. Het enige wat we nu veranderd hebben ten opzichte van CMT0506 was de smallere keel van 11,5mm. Het mechanische veiligheidsmechanisme is vervangen door een messing membraan, die in de weken voor de motortest is getest.
De voorbereidingen op de dag van de test verliepen vlot. Er zou niet alleen een NAVRO motor worden getest, maar NAVRO-leden Mark Uitendaal en Leon Krancher hadden twee testmotoren voor hun tweetraps Spectre II project meegenomen om te testen. Hun eerste test, een op kaliumnitraat en sorbitol gebaseerde 75mm motor, ging goed, maar na een korte blik op de resultaten bleek dat het niet zo'n hoge druk had als verwacht. De kleinere 50mm motor (J420-SG), die na de NAVRO motor is getest, presteerde wel erg goed.
De NAVRO motor werd snel geassembleerd en de test zelf zag er goed uit, maar had wel een lange brandtijd, wat geen goed voorteken was. De resultaten bevestigden dit, want de druk was 10 bar, wat lager is dan alle eerdere succesvolle testen met grotere keeldiameters uit deze testreeks. Na veel speculatie over het mislukken van deze test denken we dat de reden een probleem met de stuwstofblokken is, waarschijnlijk dat de epoxyhars over de houdbaarheidsdatum is. Het stonk erg naar ammoniak. De volgende test wordt een herhaling van deze, maar dan met nieuw epoxyhars.
