Verslag
Dordrecht, 10 september 2006 - Na het teleurstellende resultaat van de laatste test, CMT0602, gingen we de theorie proberen te bewijzen dat het nieuwe Kalinitrox een "mesa" of "plateau" brander was. De motortest was oorspronkelijk gepland voor het NLD24, wat helaas afgelast werd. Dus is er een nieuwe datum gevonden om alleen de motortest te doen.
Die zondag 10 september ging het laden van de spullen snel, dankzij een geleende bestelbus. Het inrichten van de testlocatie en het prepareren van de motor was ook snel klaar. De test begon goed, maar na slechts 0,6 seconde was er een explosie. Door de rook zagen we op verschillende plekken vlammen op het grasveld. Nadat alle materiaal opgebrand was en na wat tijd voor de veiligheid, liepen we naar de testtoren om te kijken. De straalpijp was verdwenen en de onderkant van de aluminium motorbuis was uitgescheurd. Rond de toren vonden we verschillende uitgebrande stuwstofblokken, met schroeiplekken aan beide kanten. De stalen buis, die normaal de rook afbuigt, was nu ovaal en had diverse gaten. De stalen arm waaraan de motor hangt was ingedeukt. De hele toren heeft zelfs een sprongetje gemaakt, want hij stond niet meer in zijn voeten. We hebben nog gezocht naar de vermiste straalpijp, maar die konden we niet meer vinden.
We vermoeden nu dat het nieuwe Kalinitrox instabiel is door het hogere percentage aan kaliumperchloraat in vergelijking met het originele Kalinitrox. Dit werd ons met deze test duidelijk en het verklaard ook de afgelopen twee jaar aan vreemde testresultaten en mislukte testen. Het test programma zal zich nu richten op het ontwikkelen van een motor met de originele Kalinitrox en Bates grains. Hierna gaan we, met kleine stapjes, voorzichtig het percentage kaliumperchloraat verhogen.