Verslag

Dordrecht, 30 maart 2008 - Na het spectaculaire falen tijdens onze laatste Kalinitrox motortest 18 maanden geleden hebben we, als we niet aan het klussen waren in ons nieuwe clubhuis, bediscussieerd wat er fout ging met ons motoronderzoek de laatste paar jaar. We vermoeden nu dat de verbeterde Kalinitrox instabiel was door het hogere percentage kaliumperchloraat in de stuwstof, in vergelijking met de originele Kalinitrox. Dit bleek duidelijk uit de laatste test en verklaart ook twee jaar aan vreemde testresultaten en mislukte testen. Het nieuwe testprogramma begint met een motor met Bates grains en de originele Kalinitrox. Na elke test gaan we voorzichtig, met kleine stapjes, het percentage kaliumperchloraat verhogen, totdat we een goede werkdruk hebben. Er is een nieuwe testmotor ontworpen, die met vier draadstangen, de boven- en onderkant samentrekt. De herontworpen vluchtmotor zal snapringen gebruiken. De bovenkant van de testmotor bevat ook de drukmeter en het veiligheidsmembraan. Het is gemaakt door Benjamin Wilkosz. Ondertussen had Peter Heeren de testopstelling herbouwd, omdat het bij de laatste test beschadigd geraakt was. Uiteindelijk bleven alleen de poten over en heeft hij een nieuwe bovenbouw gemaakt in zijn gebruikelijke zware, stevige stijl, wat niet zo'n slechte eigenschap is voor een testopstelling.
Nadat een klein transportprobleem was opgelost en alle onderdelen van de testmotor en testopstelling verzameld waren, vertrokken we naar onze testlocatie in Dordrecht. Ondanks dat we wat onwennig waren met de testopstelling, was hij rap opgericht op een bestraat hoekje. Later is hij verplaatst naar het modderige veld. De testmotor zelf was ook snel in elkaar gezet (wat het doel van het herontwerp was) en de test kon beginnen. De test zelf verliep verrassend goed en er gebeurde niks onverwachts. De rook die de testmotor produceerde was erg wit, wat duid op een optimale verbranding van de stuwstof. De test leek oneindig lang door te gaan, maar dat was te verwachten met een lage druk. Na de test gingen we bij de testopstelling kijken en die had goed gewerkt. Er was geen residu op de opstelling en het was alleen in de rook afbuigpijp zelf. De testmotor had verwaarloosbaar gelekt rond het veiligheidsmembraan, maar zag er verder goed uit. Terwijl de testdata werd opgehaald, begonnen we met het demonteren van de testopstelling. Tussendoor hebben we de testresultaten gezien en die zagen er goed uit. We pakten alles in en gingen terug naar het clubhuis.
Op de volgende clubavond bespraken we de testresultaten. De piekdruk van 32 bar (3200 kPa) lijkt niet zo bijzonder, maar deze test was bedoeld als een veilig startpunt voor volgende testen. Daarmee wordt het een veelbelovend startpunt en de resultaten kwamen eigenlijk in de buurt van de hoogste verwachtingen. Ook leek de motor nu erg stabiel en de drukcurve ziet er ook goed uit. Bij de volgende test blijft de motor in de zelfde configuratie, alleen het percentage kaliumperchloraat wordt een beetje verhoogt. Deze motor zal naar verwachting met een hogere druk werken, waardoor de brandtijd zal afnemen.
