Verslag
Dordrecht, 8 mei 2008 - Na de geslaagde herstart van ons Kalinitrox motoronderzoekprogramma een maand geleden met motortest CMT0801, verwachtten we deze keer weer een goed resultaat. De motor van het nieuwe motoronderzoekprogramma is een hergeconfigureerde versie van onze originele Kalinitrox K1800 motor naar een motor met een Bates-grain configuratie, maar met het originele stuwstofmengsel. Volgens de plannen van het nieuwe motoronderzoekprogramma zou bij de volgende test het percentage kaliumperchloraat verhoogd worden, maar verder was de motorconfiguratie niet veranderd.
De test werd gehouden op donderdagavond 8 mei en het weer was goed. De motortestopstelling was snel opgericht en de motor zelf was ook snel in elkaar gezet. Er was een kleine vertraging, omdat we de druk- en stuwkrachtmeters in het clubhuis hadden laten liggen. Nadat die opgehaald waren en gemonteerd waren op de testopstelling kon de test beginnen. De test begon veelbelovend, maar al snel brak het veiligheidsmembraan. Door de tweede opening was de motordruk meteen verlaagd naar een veilig niveau. De stuwstof brandde rustig op en uit beide openingen kwam heel veel donkere rook. Toen we na de test bij de motor gingen kijken waren er geen problemen te zien, behalve het gebroken veiligheidsmembraan en een verwaarloosbare lekkage bij de klem van het veiligheidsmembraan (zoals bij de vorige test). Uit een snelle blik op de drukcurve bleek dat het veiligheidsmembraan brak na 0,4 seconde op 115 bar. Vergeleken met de topdruk van 32 bar bij de laatste test is dit een enorme verhoging en zonder het veiligheidsmembraan zou de druk nog veel hoger geweest zijn. Bij het uit elkaar halen van de motor de volgende dag bleek dat de O-ring van de meetkop zwaar was verkoold aan de binnenkant door de lange brandtijd en het leek nu meer op een "D". Verder leek alles op andere mislukte motortesten en er was veel residu in de liner van het onderste stuwstofblok.
Het lijkt erop dat het verhogen van het percentage kaliumperchloraat, met wat wij dachten dat het een klein percentage was, een groot effect heeft op de stuwstof. Ons houdend aan het vooraf bepaalde testprogramma, hebben we besloten dat we de volgende test doen met ongeveer de helft van de verhoging van het kaliumperchloraat als bij deze test. Verder zal de configuratie van de motor niet veranderen. Afhankelijk van de resultaten van de volgende test zullen we beslissen hoe we verder gaan met het motoronderzoekprogramma. Hypothetisch gesproken zou de volgende onderzoeksfase uitgaan van een grotere keel en een serie testen met een steeds hoger percentage kaliumperchloraat beginnend met dat van de komende test. Of we blijven misschien toch het huidige percentage te gebruiken en proberen dan de stuwstof te optimaliseren met katalysatoren, maar we kunnen ook een heel ander onderzoekstraject kiezen.