Verslag

ASK 't Harde, 19 september 2014
Op 19 september 2014 zijn de 2 eerste Kalinidex motortesten gehouden. Doel van deze testen was om te bewijzen dat het nieuwe Kalinidex concept een juiste keuze was. Dit bleek inderdaad het geval! De gebruikte testmotor was van het K90.4 type en was dus uitgerust met 4 VDL's. Met een keeldiameter van 25 mm werd een gemiddelde klemming bereikt van 200. Wanneer het gemiddelde van de 2 testen wordt genomen was de stuwstofmassa 3239 gram.
De testresultaten (gemiddelden over de 2 testen):
Maximale stuwkracht | : | 833 | N | |
Effectieve brandtijd | : | 5,8 | s | |
Maximale druk | : | drukmeting mislukt | ||
Totale impuls | : | 3799 | Ns | |
Specifieke impuls | : | 120 | s | |
Stuwkracht coëfficiënt | : | door mislukte drukmeting niet te bepalen | ||
Ontsteekvertraging | : | 5,8 | s |
Bij de volgende testen zal er een andere druksensor moeten worden toegepast. Het verkorten van de ontsteekvertraging behoeft ook de aandacht. Na een berekende reconstructie van de motordruk bleek dat deze zo rond de 14-15 bar moet hebben gelegen. Dat is te laag voor een raketvlucht. De motordruk en dus de klemming zal bij de volgende testen omhoog moeten.