Verslag
ASK 't Harde, 21 november 2014
Op 21 november 2014 zijn de volgende 2 Kalinidex motortesten gehouden. Dit keer werd het maximale aantal van 6 VDL's toegepast. Deze K90.6 motor had daardoor een gemiddelde klemming van 300. Wanneer het gemiddelde van de 2 testen wordt genomen was de stuwstofmassa 4932 gram. Ook werd een nieuw type druksensor gebruikt. De testresultaten (gemiddelden over de 2 testen):
Maximale stuwkracht | : | 1539 | N | |
Effectieve brandtijd | : | 5,2 | s | |
Maximale druk | : | 22,3 | bar | |
Totale impuls | : | 5676 | Ns | |
Specifieke impuls | : | 118 | s | |
Stuwkracht coëfficiënt | : | 1,41 | ||
Ontsteekvertraging | : | 3,4 | s |
Het stuwkrachtsniveau was dit keer zeker acceptabel! Ook de ontsteekvertraging was aanmerkelijk korter. Wanneer de motordruk als het product van de klemming en een zekere constante wordt uitgedrukt komen we tot de volgende formule: Pc=α·K. Dit kan omdat tussen de 15 en 38 bar de druk vrijwel lineair verloopt met de klemming. Bij toepassing op de testen T003/004 is de formule: Pc=0,074·K. Nu is het moment aan gebroken om te komen tot een vluchtversie van de K90.6 motor. De aanduiding zal K90.6.5700 worden en de motor zal gebruikt worden in de N28. De lancering zal waarschijnlijk plaatsvinden in het voorjaar van 2015.