Verslag
ASK 't Harde, 20 oktober 2000 - Zoals gewoonlijk hadden we de vorige dag alles opgezet en we (bijna iedereen) hadden een leuke avond. Na het ontbijt gingen we naar de lanceerplaats om de laatste voorbereidingen te doen. Er was veel voor te bereiden, omdat er zes HPR lanceringen gepland waren en de lancering van de N21. Van de HPR-raketten waren er vijf van gasten van Tripoli The Netherlands. Helaas was er dichtte mist, die duurde tot 11 uur.
Als eerste werd de Tomahawk van Jan-Hein Ramakers gelanceerd. Het was een level 1 certificatievlucht. De raket vloog prachtig and sommige hebben hem zien parachuteren, maar daarna was iedereen het zicht op hem kwijt door de resten van de mist. Gelukkig is de raket teruggevonden, omdat het vlak bij de berekende lanceerplaats was geland. Dus het level certificaat was alsnog gehaald. Inmiddels was de mist helemaal opgelost en de lucht was blauw. De volgende lancering was de G-Force van Rolf Querido. Dit was ook een level 1 certificatievlucht en na een geslaagde vlucht landde hij onbeschadigd en nog een geslaagde certificatie. De HPR lanceringen gingen verder met de erg mooie Harpyen, de eerste HPR-raket van NAVRO-lid Benjamin Wilkosz. De raket vloog goed, totdat de ploflading afging voor de raket zijn hoogste punt behaalde. Hierdoor verloor hij zijn neuskegel met de R-DAS elektronica. Toen de raket teruggevonden werd, was hij zwaar beschadigd. Hierna was de Orange van Bert Koerts. Dit is een grote HPR-raket van twee meter en de voortstuwing was een AeroTech K185-W, die voor een spectaculaire vlucht zorgde. De Orange parachuteerde, maar is in een wolk verdwenen. Helaas kon de 2 meter lange, fel oranje raket na een lange zoektocht niet meer terug worden gevonden. Een tijdje later is de raket alnog teruggevonden. De volgende raket was de erg gladde en glimmende Saab RB05 van Rene v.d. Hulst. De motor was een AeroTech J350-W. Maar voor hij gelanceerd kon worden, moest het zwaartepunt worden gecorrigeerd met"lokale grondstoffen". Vanwege de zijn vorm maakte de raket een fluitend geluid tijdens de vlucht. De Saab RB05 vloog perfect. De laatste HPR-raket was de tweede van Bert Koerts, de Yellow, die ook een AeroTech J350-W motor had. De raket vloog goed, maar niemand zag hem parachuteren. Gelukkig is hij wel teruggevonden.
De volgende raket was de N21, de amateurraket van de NAVRO. Deze vlucht werd de vierde vlucht van de raket, die eerder als de N18, N19 en N20 had gevlogen. Hiermee is het de succesvolste raket van de NAVRO. Het doel van deze vlucht was om te stuwkracht van K2000 raketmotor te meten tijdens de vlucht. De lucht was ongebruikelijk blauw, zeker omdat het al laat in het seizoen was. De lancering was weer een succes en de N21 is vrijwel onbeschadigd teruggevonden. Volgens de R-DAS heeft hij een hoogte van 1500 meter (5000 voet) gehaald.
De lanceringen eindigde met die van The Rainbow, een tweetraps modelbouwraket met in elke trap drie Estes C-motoren. Het was een"kleurrijke" vlucht". Even later stonden er weer wolken aan de lucht.
Terugblikkend was het NLD12 een groot succes, waar alle HPR-raketten en de N21 een goede vlucht hadden, maar ze werden niet allemaal teruggevonden die dag. Belangrijker is dat er weer geen veiligheidsincidenten waren. De samenwerking tussen de NAVRO en Tripoli leden ging erg goed, net als die met de militairen.