Verslag

ASK 't Harde, 22 april 2005 - De donderdag 21 april begon met het opstellen van de lanceertoren, motortestopstelling en het inrichten van het interieur van de commandopost. Hierna volgde de voorbereidingen en inspectie van de raketten en motoren. Voor het diner was er een Kalinitrox motortest. CMT0502 was een herhaling van de CMT0501 test van 13 februari, omdat we erachter kwamen dat de Kalinitrox toen niet goed gemixed was. Er lag blijkbaar een vloek op deze motortest, want hoewel het nu succesvol was, was de data nu overschreven. Na het diner werden nog wat laatste voorbereidingen gedaan en werd de Kalinitrox testmotor nog een keer geprepareerd. De dag eindigde zoals gewoonlijk met een enorm gezellige avond in de mess.
De vrijdagmorgen begon met een vroeg ontbijt, waarna nog wat laatste dingen op het lanceerterrein in orde werden gemaakt. De eerste lancering was de Weasel 29 van Robin Trap met een AeroTech G33J. Het was een succesvolle, spectaculaire lancering. Hierna kwam de lancering van de Spectre II, die door Leon Krancher en Mark Uitendaal is gebouwd. Aan boord waren een camera en één van hun eigen PVC J420-SB motoren. Alhoewel het een niet zo indrukwekkende hoogte van 320m haalde, had het camerasysteem goed gewerkt en dit leverde een spectaculaire video op.
De volgende twee raketten die in de lanceertorens klaar stonden waren de AMRAAM 3 van René Hofsteden en de Cyclops van Remy van Herwijnen. De AMRAAM 3 had een goede vlucht met een AeroTech I154J, maar helaas parachuteerde hij niet. Hij viel in een horizontale positie naar beneden en brak bij de landing slechts twee vinnen. De lancering van de Cyclops werd vertraagd, omdat de ontsteker uit de motor was gerukt door het snoer wat eraan zat.
Toen er een nieuwe ontsteker in de motor van de Cyclops werd gedaan, werd ondertussen de A4 van Jan-Hein Ramakers klaar gezet in de lanceertoren. De A4 werd eerst gelanceerd met een Caveman Basterd motor en was sneller dan verwacht. Hij vloog niet helemaal recht en de parachute raakte in de war, maar de raket landde zonder schade. De Cyclops werd hier kort na gelanceerd. Een AeroTech H180W stuwde de raket naar grote hoogtes en de raket landde veilig.
Hierna werd Kalinitrox motortest CMT0503 klaar gezet. Het verschilde met CMT0502 door een smallere keeldiameter van 13mm in plaats van 13,5mm. Deze keer ging alles wel goed en de test was een succes. De resultaten van deze test zijn: Pmax: 1512kPa, C*: 886m/s en Ismax: 123s.
De dag eindigde met een paar geslaagde lanceringen van modelbouwraketten van Pleun Punt en René Hofsteden, wiens door een F-motor aangedreven Optima het spectaculairst was.


Foto's





































