Verslag

- Terminal Velocity, deel 5, de project pagina over de raket van Benjamin Wilkosz.
- Nut, de project pagina over de raket van Harry Advokaat.
ASK 't Harde, 28 april 2006 - Deze lanceerdag waren er gasten van DARE, een studenten raketgroep van de Technische Universiteit Delft. Zij namen één raket en twee testmotoren mee. Samen met de andere deelnemers bereiden zij hun projecten voor en werden deze gecertificeerd op donderdag middag. Na het diner, was de avond in de mess ouderwets gezellig. Aan het eind van de avond hadden we de biervoorraad opgedronken.
De volgende morgen begon vroeg voor een aantal, omdat ze hun raket nog moesten voorbereiden. Alle andere deelnemers kwamen ongeveer een uurtje later en zij deden nog wat laatste voorbereidingen aan de lanceerplaats en hun projecten. Omdat de NAVRO twee lanceertorens heeft, één met een eigen soort 6 meter lange lanceerrails en één met een standaard 3 meter lange HPR-rails, kunnen twee raketten tegelijk klaar worden gezet om gelanceerd te worden. De eerste lancering was de Canon Ball van Robin Trap en die zag er mooi uit. Het zou de eerste lancering uit de nieuwe NAVRO HPR-lanceertoren. Helaas hield de snap ring van de voorste afsluiting van de motor het niet. De afsluiting "lanceerde" het voorste gedeelte van de raket net uit de toren en de motor beschadigde het onderste deel van de raket zwaar. De andere raket van dit paar was de Spectre IIb van Mark Uitendaal en Leon Krancher. Deze tweetraps raket maakte een flinke kurkentrekkerbeweging bij de lancering, voornamelijk omdat hij te langzaam de lanceertoren verliet. De tweede trap begon onder een slechte hoek. Murphy was duidelijk een passengier bij deze vlucht, want de hoofdparachute kwam er niet uit. De raket landde dus aan zijn loodsparachute en een deel van de buis van de raket was verbrijzeld, maar de raket is nog te repareren.
Het volgende paar was de AMRAAM 3 van René Hofsteden en de Nut van Harry Advokaat. René Hofsteden had zijn AMRAAM 3 al eerder succesvol gelanceerd met op een NLD. Deze keer echter werkte de ontsteker van de motor niet. Omdat de Nut van Harry Advokaat klaar stond, werd deze eerder gelanceerd. Nut was zijn eerste raket en hij was erg nerveus, maar gelukkig vloog Nut heel goed en landde zonder schade. het was een perfecte eerste vlucht, op het ontplooien van de parachute na, want dat gebeurde ongeveer 20m voor het hoogste punt.
Het laatste paar was de CanSat van DARE en de AMRAAM 3 van René Hofsteden voor zijn tweede lanceerpoging. Als eerste ging de CanSat van DARE, die een satelliet ter grootte van een colablikje zou uitwerpen. De lancering was goed, maar de elektronica niet, want zowel de satelliet als de parachute kwam niet uit de raket. En wat René Hofsteden zijn AMRAAM 3 betreft was de lanceerdag vervloekt, want de ontsteker werkte weer niet.
Na de lanceringen kwamen drie motortesten. De eerste was de Avalon 008 van Benjamin Wilkosz. De test was succesvol, want de 2,7kg zware kaliumnitraat suikermotor een totale impuls van 2960N haalde. De tweede was de geslaagde test van de DX-1EE motor van DARE, wat een verbeterde versie is van de motor die ze in hun CanSat-raket gebruikte. De laatste motortest was de test van de indrukwekkende Big Boy motor van DARE, die 11,5kg aan stuwstof heeft. Het was een erg spectaculair om te zien.
De lanceerdag eindigde met nog een poging om de Optima van René Hofsteden te lanceren, maar weer werkte de ontsteker niet. Helaas was de tijd op en alhoewel de lanceerdag weer erg leuk was, gingen sommige teleurgesteld naar huis, omdat hun lancering (gedeeltelijk) mislukte of ze hun raket niet op tijd af hadden voor de lanceerdag.
Op het NLD24 op 1 september is het tijd om wraak te nemen!
Foto's




































