Verslag

- Terminal Velocity, deel 6, de project pagina over de raket van Benjamin Wilkosz.
- Quick and Dirty, deel 3, de project pagina over de raket van Mark Uitendaal en Leon Krancher.
ASK 't Harde, 1 juni 2007 - Het NLD25 zou een drukke lanceerdag worden, want er zouden negen raketten gelanceerd gaan worden en er zouden 140 deelnemers en gasten komen. Het grote aantal gasten komt door het CanSat-project. Het doel van dit project is om studenten te interesseren in technologie door hen een kleine satelliet ter grootte van een frisdrankblikje te laten maken en laten werken. Deze CanSat wordt dan op 1 km hoogte uit een raket geworpen. Het project is geïnitieerd door de Technische Universiteit Delft. Het betekende ook dat er veel aandacht van de pers was, waaronder verschillende kranten en andere media. Het jeugdtelevisieprogramma "Klokhuis" was er weer na 11 jaar, maar deze keer was het CanSat-project het onderwerp.
De Alblasserdamse NAVRO-leden begonnen vroeg in de morgen van donderdag 31 mei met het laden de bestelbus. We kwamen wat later aan door files, maar na aankomst waren de lanceertorens snel opgericht. Na de lunch kwamen de eerste deelnemers aan. Samen met DARE-leden en een behulpzame militair hebben we in de regen twee grote legertenten opgezet, omdat er voor de volgende dag een grote kans op regen was voorspeld. Uiteindelijk heeft het de volgende dag niet geregend. Hierna zijn de raketten en motoren geprepareerd, wat aardig wat tijd kostte omdat het er zo veel waren. Dit ging zelfs 's avond na het eten door. Doordat de Open Dagen van de Landmacht op dezelfde dagen werden gehouden op een kazerne in de buurt, conflicteerde dat met onze planning. Dit betekende dat we niet genoeg slaapplaatsen konden krijgen op ASK 't Harde. We hadden een gebouw van de plaatselijk Scoutingvereniging geregeld, maar de voorzieningen waren daar wat minder. De avond eindigde in de mess, met veel discussies over raketten en natuurlijk met veel bier.
De vrijdag begon vroeg. Vanwege de Open Dagen van de Landmacht was het luchtruim voor het schietterrein gedurende een aantalen perioden gesloten voor ons, omdat er helikopters en straaljagers over zouden komen vliegen. Dit betekende dat tijdens deze perioden de raketten zouden worden klaargezet en wanneer het luchtruim open zou gaan er gelijk gelanceerd zou worden.
Nadat de meeste gasten waren gearriveerd was de eerste lancering de spectaculaire tweetraps Quick and Dirty van Mark Uitendaal en Leon Krancher met een kleine en een grote BenchMark motor. De lancering ging goed en hun raket separeerde perfect, want de baan van de raket veranderde nu niet toen de tweede motor ontstak. De onderste trap was snel teruggevonden, maar de bovenste trap is pas de volgende week teruggevonden. De raket is 2300m hoog gekomen. De volgende lancering zou die van de AMRAAM 3 van René Hofsteden zijn, waarvan de motor vorig jaar een aantal keer niet wou ontsteken op het NLD23. Helaas wou de motor weer niet ontsteken, wat later de schuld bleek van het ontsteeksysteem en niet de ontsteker. De eerste CanSat Launcher van DARE werd succesvol gelanceerd met een eigen DX1-EE motor en wierp beide CanSat's uit zoals gepland. De raket was snel teruggevonden.
Na een onderbreking van langs vliegende Nederlandse en Duitse legerhelikopters gingen de lanceringen verder met de derde CanSat launcher. De tweede had technische problemen, die later opgelost werden. De lancering was geslaagd, net als het uitwerpen van zijn beide CanSats. Hierna had de AMRAAM 3 van René Hofsteden weer onstekingsproblemen, maar deze keer was het de schuld van de ontsteker. Tijdens de hieropvolgende periode waar het luchtruim was gesloten, werden de onderste trap van de Quick and Dirty en de derde CanSat-raket teruggebracht. De lanceringen gingen verder met de Terminal Velocity van Benjamin Wilkosz. Zijn vriendin Jolijn Harmsen had het heel erg mooi geschilderd, het was echt een kunstwerk. Helaas haalde de raket zijn voorspelde 2400m niet, omdat na een vluchtduur van 1,7 seconde werd de loodsparachute ontplooid. Ondertussen ging de motorsectie met zijn krachtige Avalon 008 motor verder omhoog, waarbij de hoofdkabel van de loodsparachute losgerukt werd. De motorsectie brak waarschijnlijk de geluidsbarrière enige momenten later. De rest van de raket, met alle elektronica, landde uiteindelijk aan de hoofdparachute en is teruggevonden. De loodsparachute is ook teruggevonden, met ongelofelijk slecht een paar kleine scheurtjes erin. Hierna was de Ophelia van Leon Krancher, de eerste raket die hij zelfstandig gebouwd had. Leon Krancher had de onderdelen en motor voor de raket gewonnen in een weddenschap met Bert Koerts. De raket vloog perfect met een AeroTech I200W motor en werd snel intact teruggebracht. De volgende lancering was die van de Caveman Bumble Bee van Jan-Hein Ramakers, met dezelfde BenchMark-motor als de Quick and Dirty. De lancering was groots en verschillende mensen hebben de raket aan zijn parachute zien landen, maar net als de Quick and Dirty is hij pas de volgende week teruggevonden. Bizar dat één van de grootste raketten die daar gelanceerd is niet snel teruggevonden kon worden. Ondertussen hadden de mannen van DARE de tweede CanSat Launcher gerepareerd met een parachutemodule uit één van de andere CanSat Launchers (die dus al had gevlogen!). Deze CanSat Launcher vloog vrijwel foutloos, alleen raakte de parachute wat verstrikt. De mannen van DARE vierden hierna hun succesvolle lanceringen met taart. De laatste lancering van deze dag was die van de grote Ad Astra Mk I van Robin Trap met zeven Caveman H100 zwartkruitmotoren. Ondanks dat een vin de lanceertoren raakte tijdens de lancering, omdat het onderste nokje afbrak, vloog de raket verder goed en de vlucht was erg spectaculair. De raket werd vrijwel onbeschadigd teruggevonden.
Het programma eindigde met een motortest van DARE, die kort duurde, maar verder goed ging. Het opbreken en inpakken verliep vlot, omdat er genoeg hulp was. Terugkijkend was het een erg geslaagde lanceerdag, ondanks alle beperkingen door de Open Dagen van de Landmacht.
Dank aan de staf van het ASK 't Harde, DARE-leden, de CanSat-organisatie en natuurlijk de NAVRO-leden voor alle hulp tijdens deze lanceerdag.
Iedereen tot ziens op het NLD26!

Foto's



























































