Verslag
- Terminal Velocity, deel 7, de project pagina over de raket van Benjamin Wilkosz.
ASK 't Harde, 7 september 2007 - Zoals gebruikelijk zetten we alles al de donderdag voor de lanceerdag klaar. Deze dag gebruiken we ook om de raketten en hun motoren te controleren en klaar te maken. De NMT Khaaan van Mark Uitendaal en Leon Krancher (NMT staat voor "Need More Time" en Khaaan is naar een schreeuw van Captain Kirk uit Star Trek) werd als eerste gecontroleerd door de NAVRO keurmeesters. Helaas was Leon Krancher er niet, omdat een deadline op zijn werk was verschoven. Nadat we een tijdje hadden gewacht op de DARE-leden, konden ze hun raketten in elkaar gaan zetten en laten controleren. Ze hadden één CanSat raket en vier SRP raketten meegenomen. SRP raketten zijn introductie raketten voor nieuwe leden. Op een andere locatie werden de motoren geprepareerd en ook een Big Boy testmotor. Nadat alles klaar was gingen we naar een hotel een paar kilometer van de militaire basis ASK 't Harde, omdat we vanwege bezuinigen niet meer kunnen eten en slapen op de basis. In het hotel hadden we een lekker diner en een gezellige avond. DARE-leden bleven niet in het hotel slapen, maar deden dat bij familie en vrienden in de buurt, omdat het budgethotel te duur was voor studenten.
Vrijdagochtend na het ontbijt verlieten we het hotel en gingen naar de basis om de laatste voorbereidingen voor de lanceringen te gaan doen. Helaas werd door een ongunstige windrichting de vlucht van de CanSat-raket van DARE afgelast. De eerste raket die naar de lanceertoren werd gebracht was de NMT Khaaan, maar toen de laatste voorbereidingen werden gedaan in de lanceertoren bleek dat de elektronica niet goed werkte, dus werd de eerste SRP-raket klaargemaakt. Deze raket, The Flying Dutchman (SRP V) had blijkbaar hoogtevrees, want de raket kwam niet uit de lanceertoren. De ontstekers waren uit de motoren gevallen. Ze ontstaken de motoren wel, maar om de beurt nadat de vorige motor was uitgebrand. Hierna was de Sanctus Phoenix (SRP VII) aan de beurt. De lancering was geslaagd, maar hij verloor twee van zijn drie motoren tijdens het dalen. Het ei in de raket had de vlucht overleeft en de bouwers waren erg tevreden. Hierop volgde de X-Wing (SRP VI). Die naam kwam doordat de vinnen slecht uitgelijnd waren. Dit is niet het vakmanschap wat je mag verwachten in de amateurraketbouw. De vinnen hebben de vlucht niet echt beïnvloed, maar de raket verloor wel een motor tijdens de vlucht omhoog. Helaas parachuteerde hij niet.
Ondertussen had Mark Uitendaal de elektronica problemen van de NMT Khaaan opgelost en de raket werd succesvol gelanceerd. Helaas bleek het innovatieve GPS-SMS terugvindsysteem niet te werken. Dit zou elke paar minuten een SMS-je verzenden met de locatie van de raket, maar nadat de elektronica van de raket aangezet werd gebeurde dit maar één keer. De laatste lancering was die van de SRP IV raket. Hij had een goede vlucht, maar door de erg grote vinnen maakte hij een relatief scherpe bocht naar het westen. De late parachutering maakte de vreugde van de bouwers er alleen maar groter op toen hij veilig landde. Het gejuich was zo luid, dat een camera 400 meter verderop bij de lanceertoren het zelfs opnam.
Na de lanceringen volgden diverse testen. DARE had zijn Big Boy motor weer meegenomen en deze presteerde beter dan de laatste keer. Naderhand was te zien dat er rond de schroeven lekkage was geweest en dat het midden van de motorbuis te warm was geweest. Beide zaken zullen moeten worden opgelost voordat de motor kan vliegen. De DX1-EE motor van de CanSat raket, waarvan de vlucht was afgelast, werd ook nog "getest". Na een spectaculaire ontsteking deed de motor het erg goed, zoals verwacht. Als laatste was er nog een test met een rookpot, om te kijken of hij geschikt zou kunnen zijn om raketten terug te kunnen vinden. De dag eindigde met opruimen, de lanceertoren demonteren en het inruimen van de bestelbus. Net nadat alles was ingepakt is de NMT Khaaan teruggevonden en teruggebracht.
Dank aan de staf van het ASK 't Harde, DARE-leden en natuurlijk de NAVRO-leden voor alle hulp tijdens de lanceerdag.
Tot ziens op het NLD27 in het voorjaar van 2008!
Video's
De veraf en dichtbij filmpjes zijn met digitale camera's opgenomen. De wazige, niet scherpe beeldjes zijn met een hoge snelheidscamera op videoband opgenomen. Omdat we de hoge snelheidscamera pas de dag voor het NLD26 kregen, hadden we nog niet genoeg tijd gehad om precies uit te zoeken hoe hij werkte.
Veraf filmpje van de lanceerpoging van The Flying Dutchman (SRP V).
Dichtbij filmpje van de lanceerpoging van The Flying Dutchman (SRP V).
Veraf filmpje van de lancering van de Sanctus Phoenix (SRP VII).
Dichtbij filmpje van de lancering van de Sanctus Phoenix (SRP VII).
Hoge snelheidscamerafilmpje van de lancering van de Sanctus Phoenix (SRP VII).
Veraf filmpje van de lancering van de X-Wing (SRP VI).
Dichtbij filmpje van de lancering van de X-Wing (SRP VI).
Hoge snelheidscamerafilmpje van de lancering van de X-Wing (SRP VI).
Veraf filmpje van de lancering van de NMT Khaaan.
Hoge snelheidscamerafilmpje van de lancering van de NMT Khaaan.
Veraf filmpje van de lancering van de SRP IV.
Dichtbij filmpje van de lancering van de SRP IV.
Hoge snelheidscamerafilmpje van de lancering van de SRP IV.
Veraf filmpje van de Big boy motortest.
Dichtbij filmpje van de Big boy motortest.
Hoge snelheidscamerafilmpje van de Big boy motortest.
Veraf filmpje van de DX1-EE motortest.
Dichtbij filmpje van de DX1-EE motortest.
Hoge snelheidscamerafilmpje van de DX1-EE motortest.