Net na ontsteking blaast de Stratos hoofdmotor van DARE veel zand op. De donkere "rook" is eigenlijk zand.
ASK 't Harde, 23 oktober, 2008 - De tweede lanceerdag dit jaar was op verzoek van de NERO verplaatst naar eind oktober, omdat we dit jaar samen moesten lanceren (zie NLD27). Na de onfortuinlijke crash van hun H12 raket had de NERO geen interesse in een tweede lanceerdag. Terugkijkend bleken de lanceerdagen tussen de mooiste dagen van oktober dit jaar te zitten. Het laden van de bestelbus begon vroeg op woensdag 22 oktober bij ons clubhuis in Alblasserdam en we waren snel onderweg. Na aankomst op het lanceerterrein werden de lanceertorens als eerste uitgeladen en opgebouwd. Ook werd de NAVRO motortestopstelling opgericht. Ondertussen was DARE aangekomen en zij begonnen met het uitladen van hun enorme motortestopstelling. Maar voordat het kon worden geplaatst moest er eerst een gat gegraven worden. Ze hadden geluk, want een graafmachine van het leger kwam hen te hulp. Al snel kon het voorbereiden en keuren van de raketten beginnen. Alles ging goed, behalve dat Harry Advokaat een onderdeel van zijn motorcasing miste. Deze is hij snel gaan halen en we zagen hem een paar uur later, net voor het diner, weer terug in het hotel. Wederom zaten we in een ander hotel: het "Golden Tulip de Beyaerd" bij Hulshorst. Hoewel het een beetje duurder was, was het een stuk comfortabeler en beter. Na een simpel diner hadden we een gezellige avond in de bar.
Donderdag na ontbijt in het hotel vertrokken we naar de lanceerplaats en werden er wat laatste voorbereidingen aan de raketten gedaan. Het weer was goed en er stond bijna geen wind. Harry Advokaat en Pleun Punt moesten de voorbereiding van hun raketten en motoren nog afmaken. Voordat de lanceringen begonnen kon het publiek bij de lanceertorens en de daar vlakbij opgestelde raketten komen kijken. De eerste lanceervensters waren voor de CanSat Launcher v5 van DARE en de AMRAAM 3 van René Hofsteden. De CanSats zelf waren de winnaars van de uit de hoogwerker gedropte CanSats op CanSat Launch 08. De laatste voorbereidingen werden gedaan volgens een grondige checklist. De raket vloog erg goed op zijn DX1-EE motor en werd intact teruggevonden, net als beide CanSats. De AMRAAM 3 van René Hofsteden vloog, deze keer met een AeroTech I211W, wederom prachtig. De parachutering ging goed, maar bij de landing brak weer een vin. Hierna waren de ingekorte D-Region Tomahawk van Pleun Punt en de Nut van Harry Advokaat. De Nut was als eerste aan de beurt en deze had nu Harry Advokaat z'n nieuwe Tiny R-DAS aan boord. De raket van Harry Advokaat vloog heel goed met een AeroTech I200W. Helaas was hij vergeten de neuskegel van de Nut vast te schroeven en na een verder geslaagde vlucht werd de rest van de raket onbeschadigd teruggevonden. Toen de raket was teruggebracht bleek dat de R-DAS niet had gewerkt, maar gelukkig waren er geen systemen van afhankelijk. Hierna was de ingekorte D-Region Tomahawk van Pleun Punt met een AeroTech I284W, maar helaas wou de motor tot twee keer toe niet ontsteken. Waarschijnlijk lag dat aan de leeftijd van de motor en de stuwstof was te ver achteruit gegaan.
De volgende raketten waren experimenteel. De M-HOF2 raket van DARE was ontworpen om een R/C-zweefvliegtuigje naar een hoogte van een kilometer te brengen. Het M-HOF2 project was een samenwerking van DARE met zijn zusterclub EMoCie, die het R/C-zweefvliegtuigje gebouwd hadden. De Vliegende Schotel van Pleun Punt is eigenlijk geen raket, maar een oefening in luchtweerstand voortgestuwd door een raketmotor. De M-HOF2 werd eerst gelanceerd. Hij vloog goed, maar het mechanische parachuteersysteem faalde. Het R/C-zweefvliegtuigje dwarrelde onbestuurbaar naar beneden en de parachute van de raket raakte in de knoop. Later werd alles teruggevonden Het R/C-zweefvliegtuigje kon weer binnen vijf minuten vliegen, maar de raket was bij de landing tot een aantal brokstukken gereduceerd. De Vliegende Schotel van Pleun Punt leek op een klassieke UFO. Pleun Punt had al eerder een aantal verschillende, vergelijkbare modelbouwraket-UFO's gelanceerd, dus hij had er veel vertrouwen in. De meeste toeschouwers hadden nog nooit een "raket"-UFO zien vliegen en waren sceptisch. De lancering van de Vliegende Schotel was erg spectaculair en hij vloog heel erg goed. Nadat de motor was uitgebrand kwam de Vliegende Schotel vrijwel gelijk tot stilstand en hij keerde zich om net na de top (zoals alle "raket"-UFO's doen) en hij landde vlakbij zijn lanceertoren.
De laatste attractie van de dag waren de motortesten. Eén van een Kalinitroxmotor van de NAVRO zelf en drie van het Stratos-project van DARE. De eerste motortest was die van één de booster motoren (B3) voor het Stratos-project van DARE. De test verliep goed. Hierna was Kalinitrox motortest CMT0804 van de NAVRO en de test ging goed, maar de resultaten waren teleurstellend, want ze waren niet zoals was verwacht. Hierop volgde nog een geslaagde motortest van een Stratos boostermotor (B4). De resultaten waren vergelijkbaar met die van de eerste en dat was het doel van deze testen. De laatste motortest was die van de Stratos hoofdmotor S3 en de bijna 13 kg aan op suiker gebaseerde stuwstof maakte nogal een indruk. Toen de stuwstof begon met branden, blies het erg veel aangebrand zand de lucht in. Na deze geslaagde test, werden de lanceertorens en motortestopstellingen gedemonteerd. Deze en andere uitrusting werden ingepakt en we vertrokken naar huis, later dan ooit.
Dank aan de staf van het ASK 't Harde, alle DARE-leden en natuurlijk alle NAVRO-leden voor alle hulp tijdens de lanceerdag.
Tot ziens op een volgende lanceerdag!
De stuwkrachtscurve van CMT0804.De gecombineerde stuwkrachtscurves van CMT0801, 03 en 04.De stuwkrachtscurves van Stratos boostermotortesten B3 (blauw) en B4 (rood). Andere data: to = 15°C, PO = 0,998e5 Pa.De stuwkrachtscurve van Stratos hoofdmotortest S3. Andere data: Itot=15000 Ns, Isp = 121 s, to = 15°C, PO = 0,998e5 Pa.
Foto's
Woensdag 22 oktober begon met het inladen van de bestelwagen in Alblasserdam.Nadat we aan waren gekomen op de lanceerplaats werd de bestelwagen snel uitgeladen.Zoals gebruikelijk werd eerst de grote lanceertoren opgebouwd.het optillen van de boom van de lanceerrail kost nogal wat mankracht.De kleinere (HPR) lanceertoren werd ook opgebouwd.Net als de motortestopstelling.De nieuwe motortestopstelling van DARE moest worden ingegraven. Ze hadden geluk, want een militaire graafmachine kwam hen helpen. Nadat het gat door de graafmachine was gegraven "schepte" Mark Uitendaal "op" dat hij dat gat zelf had uitgegraven met een schep.Toen de motortestopstelling geplaatst was, werd het gat weer gevuld.Een straalafbuigplaat werd ook geplaatst.Hierna begon de certificatie met die van de M-HOF2.Het M-HOF2 project is een samenwerking van DARE met zijn zusterclub EMoCie. Het is ontworpen om een R/C-zweefvliegtuigje naar een hoogte van 1km te brengen. Een aantal raketten (vlnr): de CanSat Launcher v5 van DARE, de Nut van Harry Advokaat en de ingekorte D-Region Tomahawk en Vliegende Schotel van Pleun Punt.Peter Heeren maakt de NAVRO testmotor klaar.HPR-motorpreparatie met Pleun Punt, Harry Advokaat en René Hofsteden.DARE-leden en hun ingegraven motortestopstelling.Het slapen was wederom in een ander hotel: het "Golden Tulip de Beyaerd" bij Hulshorst.De avond was weer gezellig, zoals gebruikelijk.De donderdag begon vroeg op ASK 't Harde.Harry Advokaat moest zijn motorpreparatie nog afmaken, omdat woensdag een onderdeel van de motorcasing miste.Ook Pleun Punt had nog een paar laatste voorbereidingen te doen.De raketshow met René Hofsteden's AMRAAM 3, de ingekorte D-Region Tomahawk van Pleun Punt en op de grond de onderste helft van de CanSat Launcher v5 van DARE.Motortestopstellingen en lanceertorens tijdens de raketshow.De commandopostbestelbus voor de lanceringen.De bovenste helft van de CanSat Launcher v5 van DARE wordt voorbereid volgens een grondige checklist.De volledig in elkaar gezette CanSat Launcher v5 van DARE.De AMRAAM 3 van René Hofsteden in de lanceertoren.De CanSat-deelnemers staan klaar voor hun lancering.De lancering van de CanSat Launcher v5 van DARE met een DX1-EE motor.Net na het uitwerpen van beide CanSats.De CanSat-teams controleren hun data.De AMRAAM 3 met AeroTech I211W van René Hofsteden tijdens zijn vlucht.De parachutering van de AMRAAM 3 van René Hofsteden.De CanSat Launcher v5 van DARE was snel terug en de data werd daarna uitgelezen.Pleun Punt activeert optimistisch de R-DAS van zijn ingekorte D-Region Tomahawk.Harry Advokaat met zijn Nut.Harry Advokaat is niet nerveus voor de lancering van zijn Nut.De lancering van de Nut van Harry Advokaat met een AeroTech I200W.Harry Advokaat luistert naar de piepjes van de R-DAS van zijn Nut nadat deze was teruggebracht.Eén van de CanSat-teams wordt geïnterviewd door een verslaggever van HoeZo-radio van Teleac Radio 5, wat op 29 oktober is uitgezonden.De andere CanSat werd ook teruggevonden.Harry Advokaat werd ook geïnterviewd voor HoeZo-radio show.Pleun Punt schuift zijn Vliegende Schotel over de lanceerrails.De Vliegende Schotel van Pleun Punt aan (of moet het zijn rond?) de rail van de HPR-lanceertoren.Gregory Spirlet van EMoCie controleert het R/C-zweefvliegtuigje.De MHOF-2 van DARE is klaar voor de lancering.Olga Motsyk net voordat ze op de knop wordt gedruk om de MHOF-2 te lanceren.Een DX1-EE motor stuwt de MHOF-2 van DARE omhoog.De MHOF-2 van DARE tijdens zijn vlucht.De mislukte parachutering van de MHOF-2.Net voor de crash van de MHOF-2.De officiële aftelklok.De lancering van de Vliegende Schotel met een AeroTech H128W. Opvallend is de grootte van de steekvlam ten opzichte van de motor met de hoogte van de UFO.De Vliegende Schotel tijdens het moment dat the stuwkracht bijna nul is. Opvallend is het kurkentrekker rookspoor tijdens de laatste meters van de vlucht.De Vliegende Schotel op het hoogste punt. UFO-achtige"raketten" keren allemaal om en komen op z'n kop naar beneden.De Vliegende Schotel landde vlakbij z'n lanceertoren.De teruggebrachte Vliegende Schotel en de resten van de MHOF-2.De motortestopstelling van DARE met op de achtergrond die van de NAVRO.De test van de eerste Stratos boostermotor.De slecht geplaatste relaiskast van het NAVRO ontsteeksysteem na de eerste motortest.Peter Heeren sluit de ontsteker aan van de Kalinitrox testmotor van de NAVRO.Halverwege de NAVRO motortest CMT0804.De stuwkrachtscurve van CMT0804.De gecombineerde stuwkrachtscurves van CMT0801, 03 en 04.Peter van Gemert brengt de eerste Stratos boostermotor terug naar het toeschouwersgebied.Hein Olthof en Mark Uitendaal plaatsen de tweede Stratos booster in de motortestopstelling.Halverwege de test van de tweede Stratos boostermotor.De stuwkrachtscurves van Stratos boostermotortesten B3 (blauw) en B4 (rood).Voorbereiden van de test van de hoofdmotor voor de Stratos.Net na ontsteking blaast de Stratos hoofdmotor veel zand op. De donkere "rook" is eigenlijk zand.Even later in de test.De stuwkrachtscurve van Stratos hoofdmotortest S3.Zand in het spoor van de rook was zwart gebrand.De NAVRO lanceertorens waren snel ontmanteld.De onderste helft van de ingekorte D-Region Tomahawk van Pleun Punt was snel veilig gemaakt, na de mislukte lanceerpogingen.Het dichtgooien van het gat van motortestopstelling van DARE kostte wat meer tijd dan het graven.Terug in Alblasserdam spoot Tim Houmes de lanceerspullen grondig schoon.Nadat de lanceerspullen schoongespoten waren werden ze opgeruimd in onze opslagcontainer.
Pers
Hier zijn een audiobestand en scans die gaan over de NLD28 lancering.
Dagblad: "Sp!ts", Zaterdag 24 oktober 2008
Radiouitzending: Fragment van het NLD28/Stratos verslag van Jos Wassink uit het wetenschappelijke "Hoe?Zo! Radio" (Teleac/NOT), 29 oktober 2008
Weekblad: "Technologisch Weekblad", 1 november 2008