"Le Professeur" Hein Olthof poseert met zijn Aeolus.
ASK 't Harde, 7 mei 2010 - Donderdag 6 mei begon met het opstellen van de lanceertorens en het klaar maken van het lanceerterrein. Tijdens dit begon ook het voorbereiden en keuren van de de raketten en motoren. Het bleek al snel dat de raketmotor die Robin Trap zou gaan gebruiken niet paste, omdat de schroeven die de straalpijp en eindkap vast hielden uitstaken. Hij vliegt normaal met HPR-motoren, dus de raket was zo ontworpen dat de raketmotor krap om de motorbuis zat. Verder verliepen alle andere voorbereidingen normaal. Ook werden er motortesten gedaan met vloeibare stuwstof door het Belgische team van Jan Volckaert. Na het diner in het hotel hebben we een groep Belgische studenten Industriële Wetenschappen van het Vrij Technisch Instituut Torhout geholpen. Zij waren van plan twee raketten te lanceren op het NERO gedeelte van de lanceercampagne. De dag voor de lanceercampagne bleek dat de HPR motoren die ze besteld en betaald hadden niet geleverd werden vanwege nieuwe regelgeving. Erg laat in de avond hebben we ze met onze hulp een alternatieve motor gevonden voor slechts één van hun raketten, waarop nog herberekeningen gedaan werden. Ondertussen vermaken andere NAVRO-leden zich met het gezelschap van Jan Volckaert.
De volgende dag werd regelmatig onderbroken door regen. In de ochtend werden de laatste voorbereidingen gedaan en de raketten werden naar de prep-tent bij de lanceertorens gebracht. Hier had het publiek de mogelijkheid de raketten te bekijken voor de lanceringen. Hierna werden de eerste twee SPR-raketten gelanceerd, waarvan vooral de eerste een goede vlucht had.
Na een sessie voorbereidingen werd de DECA II van Jurriaan van Beek gelanceerd uit de NERO lanceertoren. De raket haalde een hoogte van 2036m met een DECA kaliumnitraat-dextrose motor. Hierop volgde de lanceringen van de derde SPR-raket end de Aeolus van Hein Olthof (DARE). Deze raket vloog goed deze keer, na een geval van spontane hevige hoogtevrees afgelopen oktober (de nokjes braken af toen de raket al in de lanceertoren stond). Jan Volckaert en zijn team deden nog een paar vloeibare stuwstof motortesten.
Het volgende lanceervenster bestond uit de H13 van de NERO en twee SPR-raketten. De H13 vloog heel goed en bereikte een hoogte van 1250m op een Thrust kaliumnitraat-dextrose motor. Beide SPR-raketten crashte echter en er bleef niet veel meer over dan een paar kleine onderdelen. De laatste lancering aan de NAVRO-kant was de "The Grid", een grote modelbouwraket van NAVRO's eigen Harry Advokaat. In plaats van normale vinnen heeft deze raket een niet al te hoog raster (denk aan een frietsnijder). Het werd met succes gelanceerd met een AeroTech F21 motor. De laatste lancering was die van de Belgische studenten of het Vrij Technisch Instituut Torhout. Alhoewel de AeroTech J350W wat minder krachtig was de geplande motor, vloog hij wel goed. Eindelijk succes voor de jongens, die ondanks alle tegenslagen de hoop niet opgaven.
Foto's
De eerste activiteit na aankomst op donderdag is altijd het opbouwen van de lanceertorens. In dit geval de DARE lanceertoren.Het vastmaken van de boom op de voet van de DARE lanceertoren kost aardig wat mankracht.Hein Olthof prepareert DARE SRM motoren.De "Lost Shadow" van Robin Traps.Omdat de schroefjes die straalpijp en eindkap vasthouden uitstaken, paste helaas de motor niet in de raket van Robin Traps. Hij vliegt normaal met HPR motoren en daarom was de motorhouder ontworpen dat deze net om de motorcasing past.DARE leden maken hun raketten klaar voor "scrambled eggs" competitie (SRP).Bij de NERO was Jan Volckaert uit Belgium te gast. Hij deed een aantal testen met vloeibare stuwstofmotoren op beide dagen. Een groep studenten Industriële Wetenschappen van het Vrij Technisch Instituut Torhout uit België kwamen twee raketten lanceren bij de NERO, maar op de dag voor de lanceren bleek dat de bestelde en betaalde motoren niet geleverd konden worden vanwege wettelijke regels. Laat in de avond werd nog een oplossing gevonden en werden nieuwe berekeningen uitgevoerd met behulp van NAVRO leden.Vrijdagochtend begon regenachtig. Peter van Gemert en Olga Motsyk van DARE schuilen inde commando post.Een wrak van een Sherman tank van het schietterrein stond gestald in het bezoekersgebied.De raketshow voor de lanceringen.De raket werden zoveel mogelijk in de tent gehouden om ze tegen de regen te beschermen.De H13 raket van de NERO (Foto: NERO).Een SRP-team van DARE met hun raket.Harry Advokaat (NAVRO) met zijn frietsnijdervinraket "The Grid".Een SRP-team van DARE met hun raket.Een SRP-team van DARE met hun raket.Een SRP-team van DARE met hun raket.Een SRP-team van DARE met hun raket."Le Professeur" Hein Olthof poseert met zijn Aeolus.De NERO preptent, met in de achtergrond de DECA II van Jurriaan van Beek (Foto: NERO).De lancering van de eerste SRP-raket.De lancering van de tweede SRP-raket.De eerste SRP-raket kwam relatief onbeschadigd terug en het ei was nog heel.Het NERO lanceertorenteam plaatst de DECA II in hun lanceertoren. De raket is gemaakt door Jurriaan van Beek, die links op de foto staat.De derde SRP-raket.Hein Olthof loopt weg nadat zijn Aeolus klaar is gemaakt om te lanceren. Let op de break wire (rechts midden) en de nog niet aangesloten ontsteker (rechts onder).De lancering van de DECA II van Jurriaan van Beek. Het haalde 2036m met DECA kaliumnitraat-dextrose motor (Foto: NERO).De lancering van de Aeolus van Hein Olthof.The vijfde SRP-raket wordt in de lanceertoren gehangen door pyrotechnicus Olga Motsyk en haar assistanten.Hein Olthof met zijn zojuist geborgen Aeolus.Jan Volckaert bereid een vloeibare stuwstof motortest voor.De motortest net na het ontsteken.De motortest eindigde voortijdig door een blokkering.De vijfde SRP-raket.De lancering van de vierde SRP-raket.De lancering van de vijfde SRP-raket.Brokstukken van een gecrashte SRP-raket.Brokstukken van een gecrashte SRP-raket.Een groepsfoto van de H13 en zijn bouwers wordt genomen.Frans de Boer sluit de ontsteker aan van de H13.Schuilen voor de rege...De lancering van H13 van de NERO gezien van de NAVRO kant. Het haalde een hoogte van 1250m op een Thrust kaliumnitraat-dextrose motor.De lancering van H13 van de NERO gezien van de NERO kant (Foto: NERO).De lancering van de zesde SRP-raket, die een scherpe bocht maakte.De zesde SRP-raket vloog daarna recht verder.De NAVRO en DARE lanceertorens.Harry Advokaat (NAVRO) met zijn "The Grid" voor de lancering.De lancering van de "The Grid" met een AeroTech F21."The Grid" vlak voor de landing.De H13 en "The Grid" achterin een legerjeep na te zijn geborgen.De winnaar van de SRP competitie was de raket die als eerste gelanceerd was.De deelnemende DARE leden.De lancering van de "Salviati" van studenten van het Vrij Technisch Instituut Torhout (België). De AeroTech J350W bracht het 325m hoog.