Deel 1, 30 juni 2004
Door Mark Uitendaal en Leon Krancher

Verwante artikelen:

Waarschuwing: alle verantwoordelijk wordt afgewezen! De inhoud van deze pagina heeft enkel doel te informeren. Probeer geen experimenten na te doen die op deze pagina staan. De NAVRO en de auteur van dit artikel kunnen geen verantwoordelijkheid nemen voor lezers die gebruik maken van dit artikel. Het is in Nederland verboden bij wet om de hier beschreven stuwstof te bezitten als u niet in het bezit bent van een ontheffing op de "Wet Explosieven Civiel Gebruik" (WECG).

Na ons tweetraps avontuur met de "Shock and Awe" op het NLD19, was het tijd om een raket te maken die "hoog" zou gaan. De raket zal gaan bestaan uit twee delen. Een deel is de raket zelf; het andere deel zal de "wegwerp booster" worden. Beide onderdelen zullen ongeveer dezelfde aërodynamische eigenschappen hebben en ongeveer hetzelfde gewicht. Dit is bedoeld om de traagheid en weerstand te verminden bij de scheiding.

De raket krijgt een video met zender, zodat we de lancering en de scheiding van de trappen kunnen zien op het moment dat het gebeurd. De raket krijgt ook een kleine locatiezender in de neuskegel. Een audiobaken, zoals een "rape alarm" zal worden ingebouwd in de raket. De raket krijgt ook een tweetraps parachuteringssysteem. Als eerste zal dan op het hoogste punt een loodsparachute worden ontplooid met een volledig redundant commercieel elektronicasysteem. De bedoeling is om een R-DAS module van AED Electronics en een PaDS module van onze vriend Thiemo van Engelen. De loodsparachute zal onze raket een daalsnelheid geven van ongeveer 15 tot 20 meter per seconde. Dit is ver boven de maximum snelheid waarmee de raket zal inslaan. Op een van te voren bepaalde hoogte (waarschijnlijk ongeveer 250 meter) zal dan de hoofdparachute ontplooid worden, die de raket dan een daalsnelheid van 5 tot 8 meter per seconde zal geven. De raket wordt circa 2 meter lang. Het zal worden voortgestuwd door onze betrouwbare J420-SB motor, die oorspronkelijk komt van het Spectre I project. De motor heeft zichzelf bewezen in de lancering van de Spectre I en de eerste trap van de Shock and Awe. Bij de lancering van de Shock and Awe kwamen we een klein probleem tegen bij de scheiding en we hebben ervan geleerd dat we heel snel startende motor nodig hebben voor de tweede trap. Tijdens de lancering in september hopen we de Shock and Awe te lanceren met een vernieuwd ontwerp ontsteker die snel ontsteekt om de ideale vluchtbaan te kunnen volgen.

De wegwerpbare booster zal een wegwerp PVC-motor van ongeveer de K-motorklasse krijgen. De totale impuls zal ongeveer 2200Ns worden. Het krijgt vinnen om de hele raket stabiliteit de geven tijdens het door de booster aangedreven gedeelte van de vlucht en ook na de scheiding, zodat het de raket niet kan beschadigen. De booster wordt dus eigenlijk enkel een buis met vinnen, onze geteste trapkoppeling en een heel grote motor. Dit gedeelte van de raket wordt ongeveer 800mm lang. De booster gaat de raket een snelheid van ongeveer 170 meters per seconde geven en zich dan scheiden van de raket. Na de scheiding gaat de booster een ballistische baan volgen zonder parachutering. Contact met de grond zal dan gebeuren met een snelheid van boven de 100 meter per seconde. In andere woorden, de structurele integriteit zal niet behouden blijven! Daarom zal hoogte van de kosten één van de belangrijkste punten voor het ontwerp zijn. We gaan proberen om dit gedeelte voor minder dan 20 Euro te maken.

Na de scheiding van de booster zal de raket zijn eigen motor ontsteken en doorvliegen tot maximaal 1,4 kilometer hoogte. De raket heeft volledige controle over het ontsteken van zijn eigen motor. Tijdens de hele vlucht hebben we een live video beelden. In het ontwerp hebben we de neerwaarts kijkende camera gepositioneerd onder een kapje tussen de vinnen van de raket. Dit is gedaan om de camera de hele vlucht naar beneden te laten kijken en de boordcomputers van de elektromagnetische straling van de zender te beschermen.

Volgende deel: Spectre II, deel 2, 7 juli 2004

Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com