Deel 3, 22 oktober 2004
Door Mark Uitendaal en Leon Krancher

Verwante artikelen:

Waarschuwing: alle verantwoordelijk wordt afgewezen! De inhoud van deze pagina heeft enkel doel te informeren. Probeer geen experimenten na te doen die op deze pagina staan. De NAVRO en de auteur van dit artikel kunnen geen verantwoordelijkheid nemen voor lezers die gebruik maken van dit artikel. Het is in Nederland verboden bij wet om de hier beschreven stuwstof te bezitten als u niet in het bezit bent van een ontheffing op de "Wet Explosieven Civiel Gebruik" (WECG).

Op het NLD20 (3 september 2004) hebben we een testvlucht met de Shock and Awe gedaan. De vlucht ging erg goed en we hebben weer nieuwe date te analyseren. Onze nieuwe ontsteker werkte goed tijdens ontsteken van de bovenste trap. De scheiding en de vlucht van de tweede trap ging erg goed, waardoor we vertrouwen hebben om deze technieken ook bij het Spectre II project te gebruiken.

Ook maakte deze vlucht het duidelijk wat het kritieke punt is tijdens de parachutering. Omdat de horizontale snelheid heel erg hoog is tijdens hoge vluchten, zeker bij tweetraps vluchten, hebben we een heel erg stevig parachuteringssysteem nodig. We hebben grote lengtes van buisvormig nylonlijn gekocht, wat normaal gebruikt wordt voor bergbeklimmen. Dit soort heeft als voordeel dat het erg sterk is en het inscheuren van de raketbuis voorkomt. Het buisvormig nylon wat we gaan gebruiken heeft een hoge veiligheidsmarge, want de breekkracht is 25000 Newton.

Ook moeten we het nieuwe concept van "kracht absorptie" gaan onderzoeken. Een krachtopvanger slaat kinetische energie van de onderdelen op aan het einde van de parachutelijn. Deze krachtopvanger zal gemaakt worden van elastisch materiaal. Tijdens de scheiding van de trappen en het uitbranden van de motor van de tweede trap zal de raket te maken krijgen met negatieve versnelling van waarschijnlijk -3g. We willen geen schuifpassende onderdelen verliezen, zoals de neuskegel of de buis met vinnen tijdens deze fase van de vlucht. Daarom gaan we testen doen met nylon breekboutjes. Het doel van deze breekboutjes is om het schuiven te voorkomen, maar ze moeten wel breken van de ploflading afgaat.

We zijn nu de schotten voor de elektronicahouder aan het maken. We zijn hiermee begonnen omdat we ze kunnen gebruiken tijdens de statische testen van de breekboutjes. We hebben ook al de mallen gemaakt om de stuwstofblokken voor de nieuwe 75mm motor te kunnen gieten. De mallen voor de straalpijp zijn al klaar. Benjamin Wilkosz heeft ze gemaakt en hij heeft zoals altijd zijn werk heel goed gedaan. We zijn ook al klaar met het kapje voor over de camera. Alleen moet dit nog worden gelamineerd met glasvezel/epoxy om het te versterken. Hier onder staat de foto.

In de komende weken hopen we voortgang te malen met de motor en het maken van de romp van de raket, om het klaar te hebben voor de statische test met ploflading. Ook moeten we een mal maken voor het uitlijnen van de vinnen. Om een helder beeld te krijgen, moeten we het draaien van de raket om zijn as zoveel mogelijk beperken. De vinnen moeten zo precies mogelijk worden uitgelijnd op de buis. Om dit te doen moeten we een mal maken die alle onderdelen in positie houd, voor we ze vastmaken en lamineren.

We hebben net de mal van de inhibitor net af. Dit is een rond hulpstuk van 63mm diameter om onze papieren inhibitors om te rollen...

Voortgang met de booster! We hebben een 75mm betonnen straalpijp met metalen ring! Hij is echt massief! De foto zegt het allemaal! De straalpijp is een enkeltraps convergerende/divergerende (CODI) straalpijp van sneldrogend beton. Er zit een metalen ring in om drukverlies door erosie te voorkomen. De keeldiameter is 29mm.

Volgende deel: Spectre II, deel 4, 13 januari 2005

Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com