Deel 5, 9 juni 2005
Door Mark Uitendaal en Leon Krancher

Verwante artikelen:

Waarschuwing: alle verantwoordelijk wordt afgewezen! De inhoud van deze pagina heeft enkel doel te informeren. Probeer geen experimenten na te doen die op deze pagina staan. De NAVRO en de auteur van dit artikel kunnen geen verantwoordelijkheid nemen voor lezers die gebruik maken van dit artikel. Het is in Nederland verboden bij wet om de hier beschreven stuwstof te bezitten als u niet in het bezit bent van een ontheffing op de "Wet Explosieven Civiel Gebruik" (WECG).

Spectre II flight review

Op 22 april 2005 hebben we de Spectre II gelanceerd in enkeltraos configuratie. De reden voor deze configuratie is dat we de booster motor niet af hadden. Na drie gefaalde testen hebben we besloten de booster te schrappen en alleen met de tweede trap de vliegen. Deze vlucht kan gezien worden als een volledige systeem test. Het doel van deze vlucht was om de hele romp, parachutering, motor en camerasysteem te testen.

We arriveerde de dag voor de lancering redelijk laat op ASK 't Harde. Om ongeveer half vier reden we door de porten van dit militaire complex. Dit betekende dat we niet veel tijd hadden om te raket te prepareren en te laten keuren door de NAVRO keurmeesters. Maar omdat de Spectre II ontworpen is om binnen een uur helemaal te preperen, hadden we erna tijd zat om te eten. De NAVRO keuring ging goed en alles zoals het Cp en Cg zaten op de goede plek. Hierna gingen we naar de bar. Na een hele gave avond met onze vrienden gingen we naar ons slaapkwartier, met in het achterhoofd dat we op moesten om half zeven!

De volgende (erg vroege) morgen werden we eerst een beetje wakker bij het ontbijt. Goh, wat was dit vroeg! Half acht waren we klaar en we begonnen met het prepareren voor de vlucht. Als eerste zetten we twee houten masten op voor de ontvangers van de videozender. Een van de masten stond slechts 15 meter naast de raket en we hadden daar kabels naar een videorecorder met een videoband van vier uur erin. De tweede mast stond 300 meter van de raket vandaan, naast de lanceerknop. Beide masten hebben 230 volts nodig, waarvoor de generator van de NAVRO gestart moest worden. Na enige problemen met de eerste mast en tijdsdruk besloten we dat Leon de masten ging opbouwen en Mark de raket ging prepareren.

Mark ging naar het gebouw waar de Spectre II was opgeslagen en activeerde de locatiezender om ongeveer half tien. Na instaleren van de parachutes in de raket was hij klaar voor transport naar de lanceertoren. De lanceertoren van de NAVRO is een erg forse en stevige constructie met een lange rails van zes meter. We waren erg blij dat het zo lang was, omdat de raket in de enkeltraps configuratie de zes meter lange rails verliet met een snelheid van slechts 20m/s, wat het minimum is wat mag bij de NAVRO.

Om ongeveer 9:45 werd de complete raket naar de lanceertoren gebracht en daar was de mogelijk om foto's te maken van alle geassembleerde raketten. In totaal waren er vier andere raketten, allemaal prachtig uitgevoerd, waardoor er veel foto's genomen werden!

3...2...1... LANCERING!

Na de succesvolle eerste vlucht van de "Weasel 29" van Robin Trap waren wij aan de beurt. De Spectre II zou worden gelanceerd. Na de aftelprocedure van een minuut was ons moment aangebroken. Na een snelle afstelling van de ontvanger naast de lanceertoren verloren we het signaal door het "ruis filter" van de videorecorder. Helaas, maar er was geen tijd meer om het te maken en er was een back-up ontvanger op slechts 10 meters van de lanceertoren. Toen het commando "ontsteking" was gegeven, reageerde de raket met een klein pufje rook. De J420-SB kwam tot leven en duwde de zware last langs de rails omhoog. Na zes meter hield de rails op en de raket vloog voor de eerste keer!

De raket vloog met een onvoorspelbare lage snelheid naar een hoogte van ongeveer 250 meter. De maximum snelheid was slechts 60m/s (216km/h). De motor presteerde als verwacht en gaf het correcte stuwkrachtprofiel en dit resulteerde in het volgende versnellingsgrafiek:

Op het hoogste punt wordt de loodsparachute uitgeworpen door een lading van 1,5 gram zwartkruit. Een halve seconde later werd een redundante back-up lading van 2 gram ontstoken door de tweede boordcomputer. De eerste lading en de deling werd door de R-DAS gemeten als een acceleratiepiek van 33G! Na de opening presteerde de loodsparachute als verwacht en bracht de snelheid terug naar 19,2m/s (Berekende snelheid was 20m/s).

Na 2 seconde werd de hoofdparachute ontstoken. Het openen van dit grote stuk stof duurde 1,25 seconde. De piek in de versnelling op de R-DAS grafiek was -23g (het min teken komt doordat de R-DAS op z'n kop stond). Deze waarde was schrikbarend dicht bij de berekende waarde van -23,8g (Verdomd, het lijkt wel of ik eindelijk wat aan mijn studie heb!)

De daalsnelheid van het eerste deel aan de hoofdparachute was 4,2m/s en de snelheid bij de landing was 6m/s. Hiervoor hebben we geen verklaring.

Na de landing waren we er blij om te zien dat ons videosysteem gewerkt heeft! Het erg spectaculaire opstijgen stond op de band. Helaas waren de beelden het bovenste deel en de landing erg verstoord door ruis.

Conclusie


Deze vlucht was een volledig succes! Alle systemen werkte als verwacht en er doken geen nieuwe dingen op, alhoewel er wel enkele veranderingen zullen worden gemaakt voor de volgende vlucht:

  1. Camerasysteem: Een nieuw en verbeterd systeem zal worden geïnstalleerd. Hiervoor gaan we een techniek gebruiken die "on board capturing" heet. De camera wordt een Philips DMVC 1300K Pencam met een resolutie van maar 320X280 en een framerate van maar 21 fps. Dit apparaat heeft een interne capaciteit van 128 Mb. Dit geeft ons waarschijnlijk ongeveer acht minuten opnametijd, maar wel zonder ruis! Het apparaat zal worden gemodificeerd en komt in het elektronicacompartiment. We houden jullie op de hoogte!
  2. Volgende keer GAAN we vliegen met een booster! We gaan ons "een ongeluk testen" om de Spectre II te vliegen naar een hoogte van 1,5km in april 2006. De mislukte testen hebben waarschijnlijk te maken met de paperen inhibitors, dus gaan we deze modificeren en deze vernieuwde motor testen. We houden jullie op de hoogte!

Volgende deel: Spectre II, deel 6, 23 september 2005

Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com