Deel 6, 23 september 2005
Door Mark Uitendaal en Leon Krancher

Verwante artikelen:

Waarschuwing: alle verantwoordelijk wordt afgewezen! De inhoud van deze pagina heeft enkel doel te informeren. Probeer geen experimenten na te doen die op deze pagina staan. De NAVRO en de auteur van dit artikel kunnen geen verantwoordelijkheid nemen voor lezers die gebruik maken van dit artikel. Het is in Nederland verboden bij wet om de hier beschreven stuwstof te bezitten als u niet in het bezit bent van een ontheffing op de "Wet Explosieven Civiel Gebruik" (WECG).

Spectre II na de vakantie

Voor mij vakantie heb ik de camera verstuurd naar Harry Advokaat, een NAVRO-lid. Harry heeft de mogelijkheid om SMD componenten te solderen en hij heeft twee schakelaars voor extern gebruik aan de camera gesoldeerd. Bedankt Harry! Dit is gedaan om de camera aan te zetten in AVI in te stellen zonder de raket open te maken. Na een goede, lange vakantie hebben we het project weer opgepakt met frisse blik. We hadden al snel het oude elektronicacompartiment omgebouwd voor de nieuwe camera.

Enige nieuwe rompdelen zijn gemaakt. Dit komt doordat het compartiment een beetje (10mm) groter is dan het oude en een nieuw kapje met spiegel is vastgemaakt aan het compartiment. De onderkant van de romp en de vinnensectie zijn onveranderd, net als de neuskegel.

De spiegel in het kapje krijgt een hoek van 50° naar buiten, waardoor de rompbuis net te zien is. Dit doen we om de scheidingsfase in de vlucht te kunnen opnemen. Omdat de camera boven de loodsparachute zit, zal het ook de scheiding en ontplooiing van de loodsparachute opnemen. Het grootste nadeel van deze opstelling is dat het alleen lucht en parachute opneemt tussen de ontplooiing van de loodsparachute en de hoofdparachute. De spiegel is van 20 X 35mm polycarbonaat, waardoor het niet breekt bij de landing. Het kapje van de spiegel wordt voor extra stevigheid versterkt met glasvezelmat.

Wanneer het kapje in hoge snelheidsluchtstroom komt (zoals lucht op max q) zal de achterkant van het kapje een gebied veroorzaken met lage druk. Dit zal storen met onze barometrische sensors op de boordcomputers. We hebben daarom besloten de PaDS te programmeren op een getimede parachutering, nadat de lancering barometrisch is vastgesteld.

Motor ontwikkelingen:

We hebben nu besloten de inhibitors te verbeteren en de oude papieren buis te vervangen door een 1,5mm dikke kartonnen buis. Het nadeel van dit ontwerp is dat de totale impuls ± 1900Ns wordt. Dit geeft de raket genoeg kracht om de 1300 meter te halen, maar niet de geplande 1400 meter. Maar het is nog altijd beter een werkende motor te hebben dan een grote CATO.

Eindelijk succes! De motor werkt eindelijk! Helaas hebben we door files en een drukke agenda de test gedaan in het donker. Dit is de reden dat er geen filmbeelden van zijn. De motor brandde een goede 3 seconde, dus de motor kan worden ingeschaald als ongeveer een K650. We overdenken nu het ontwerp voor een nieuwe ontsteker voor snellere ontsteking. We gebruikten altijd 1 gram zwartkruit, maar volledige ontsteking was pas één seconde later. We denken dit te kunnen versnellen met een beter ontwerp van de ontsteker.

Na de test is de motor in tweeën gezaagd om te kijken of hij structureel in orde was. Er was geen schade aan de motorbuis en geen lekkage. De straalpijp was zwaar geërodeerd. We zijn erg benieuwd naar de curve van de stuwkracht, omdat er twijfel is over de efficiëntie van de straalpijp.

We hebben ook onze analoge statische testopstelling gerepareerd. De weegschaal is vervangen en de hele constructie is verbeterd. Onze lanceerkast moeten we nog nakijken, maar daarna kunnen we een nieuwe motor maken en een geïnstrumenteerde test doen.

We hebben ook een mal gemaakt om de booster te maken. Deze mal lijnt exact de vinnen uit op de rompbuis.

We hopen snel te updaten met een stuwkrachtcurve!

Volgende deel: Spectre II, deel 7, 2 januari 2006

Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com