Deel 7, 2 januari 2006
Door Mark Uitendaal en Leon Krancher

Verwante artikelen:

Waarschuwing: alle verantwoordelijk wordt afgewezen! De inhoud van deze pagina heeft enkel doel te informeren. Probeer geen experimenten na te doen die op deze pagina staan. De NAVRO en de auteur van dit artikel kunnen geen verantwoordelijkheid nemen voor lezers die gebruik maken van dit artikel. Het is in Nederland verboden bij wet om de hier beschreven stuwstof te bezitten als u niet in het bezit bent van een ontheffing op de "Wet Explosieven Civiel Gebruik" (WECG).

Testen en bouwen in Koog aan de Zaan

Helaas, nog geen stuwskrachtscurve! We kregen enkele problemen met de buizen waar we in gieten. De vorige test was gedaan met een kartonnen buis die speciaal is ontwerpen om TL-buizen te vervoeren. Maar, zoals altijd in de rakethobby waren er leveringsproblemen. We hebben gezocht naar een vervangende buis en we hebben die gevonden in de gietbuis voor het 75mm RMS systems. Het grote voordeel van deze gietbuis is dat het makkelijk verkrijgbaar is in Europa en de VS. Gelukkig had onze handelaar Caveman Rocketry ze in voorraad en konden we verder. Jammer genoeg blijkt het dat deze buis 1mm smaller in diameter is, dus het ontwerp is wat veranderd. Het stuwstofblok en daardoor ook de hele motor zijn verlengd om de klemming gelijk te houden. Deze veranderingen zijn te zien in de stuwkrachtcurve en maakt de volgende test wat onvoorspelbaarder. We besloten een statische test te doen zonder de stuwkracht te meten om onze testbank te sparen indien het verschrikkelijk mis zou gaan. Deze test gaan we doen in daglicht zodat we het kunnen filmen en fotograferen. Dit verhoogt de wetenschappelijke waarde van deze test ten opzichte van de vorige test. De gegoten stuwstofblokken waren allemaal binnen 1,5% van het verlangde gewicht!

De raket is geverfd! Met het nieuwe kleurenschema proberen we de reflectie van de zon op de raket te vermijden. Dit hebben we gedaan door een zwarte streep op de buis van de raket te schilderen. De booster is ook klaar en die gaan we oranje verven. Dit doen we zodat de raket duidelijk zichtbaar is tijdens zijn ballistische baan. Een ander voordeel is dat we deze verf kunnen aanbrengen met een spuitbuis, wat ons een hoop moeite scheelt.

De test

PVC (wat het materiaal is van onze motorbuis) is erg broos bij lage temperaturen. Deze eigenschap kan resulteren in een explosie in plaats van een goed wekende motor. Het was erg koud op de testlocatie en we besloten de motor op te slaan in de warme auto. Vlak voor de ontsteking, als alles opgesteld was, zouden we de motor snel in positie brengen en het niet de tijd geven om af te koelen. Na het ontsteekcommando hoorde we een zachte plop en er kwam een beetje rook uit de straalpijp. Een fractie van een seconde later kwam de motor tot leven! Na een goede en stevige ontbranding van ongeveer 3 seconde was de effectieve brandtijd over en de rook veranderde van wit naar grijs. Dit duidt erop dat de stuwstofblokken zijn opgebrand en dat de inhibitors branden. Een perfecte ontbranding van de motor!

De video laat de wet van Bernoulli in zien! Wat rook van de ontsteking wordt in de snel stromende uitlaatgassen gezogen. Wetenschap in acties!

We zijn nu klaar voor een volledig geïnstrumenteerde test. We gaan de motor testen in zijn originele behuizing. Op deze manier kunnen we zien of de thermische belasting van de structuur binnen de materiaal specificaties is. We verwachten een totale impuls van ± 2KNs.

Volgende deel: Spectre II, deel 8, 15 april 2006

Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com