Deel 8, 15 april 2006
Door Mark Uitendaal en Leon Krancher

Verwante artikelen:

Waarschuwing: alle verantwoordelijk wordt afgewezen! De inhoud van deze pagina heeft enkel doel te informeren. Probeer geen experimenten na te doen die op deze pagina staan. De NAVRO en de auteur van dit artikel kunnen geen verantwoordelijkheid nemen voor lezers die gebruik maken van dit artikel. Het is in Nederland verboden bij wet om de hier beschreven stuwstof te bezitten als u niet in het bezit bent van een ontheffing op de "Wet Explosieven Civiel Gebruik" (WECG).

Motortest in Dordrecht

Eindelijk, een stuwkrachtcurve! Op 19 februari hebben we getest in Dordrecht samen met andere NAVRO-leden. De testlocatie is een terrein van een Scoutinggroep. Ironisch genoeg is de naam van de Scoutinggroep "Van Speyk", naar de nederlandse zeevaartheld, die liever zichzelf en zijn schip opblies dan zichzelf over te geven aan de vijand. Gelukkig zijn het nu wat vredelievende tijden!

Na heel relaxt onze experimenten opgesteld te hebben schoven we de motor in de booster. De reden dat de motor op deze manier is getest, is dat we op deze manier we ook de stuwkrachtring, stappenkoppelaar en thermische aspecten van de hele motor met de boosterbehuizing konden testen. De booster werd op de testbank gezet en de ontstekers aangesloten op onze lanceerkast.

Na wat andere voorbereidingen was de testbank en al het andere klaar voor de test.

Na het ontsteeksignaal werd het herkenbare plop geluid gehoord en na een seconde kwam de motor tot leven. De motor bleef zwarte rook uitstoten voor meer dan 5 seconde, alhoewel de laatste seconde was de motor niet meer onder druk. Na een snelle blik geworpen te hebben, leek het dat de motor structureel nog in orde was en verder alles ook! Geen lekkage en de boosterbehuizing in nog steeds klaar voor de vlucht.

Toen was het tijd voor de volgende test. Deze test werd gedaan door het Alblasserdamse team van de NAVRO. De motor twijfelde een beetje en kwam toen op volle druk. Het geluid was overweldigend en waarschijnlijk veel luider dan onze eigen boostermotor! Ik schat dat de motor een 6 à 7 seconde brandde voor hij ging nabranden.

Na deze test was het tijd voor onze J420-SG. Deze motor is een afgeleide van onze betrouwbare J420-SB motor, maar met een andere stuwstofblokken configuratie. De motor is uitgebreid met een rooklading om de luchtweerstand te verminderen als de Spectre IIb onaangedreven verder omhoog vliegt. Het gelijk van deze motor valt in het niet bij dat van de twee vorige testen.

Na deze test gingen we naar huis om de data te analyseren. De data was opgenomen met een digital DV camera. Na het vinden van 30 datapunten en het invoeren in ons spreadsheet kwamen we op de volgende grafieken:

Om de totale impuls uit te rekenen van de twee motoren gebruikte ik de Rhiemansummethode om de totale integraal uit te rekenen. De totale impuls van de boostermotor bleek 1956Ns te zijn. Dit is iets lager dan de verwachte 2000Ns. Onze J420-SG motor presteerde ook minder dan verwacht: 640Ns tegen 670Ns tijdens de vorige test. Waarschijnlijk heeft het te maken met het slechte weer toen we de stuwstofblokken goten. Het sneeuwde zelfs toen we de laatste serie goten.

En nu de grote vraag: Is deze motor geschikt om te vliegen? Na verschillende simulaties met deze stuwkrachtcurve in RockSim berekende we dat de snelheid waarmee de raket de lanceertoren verlaat 20,5m/s is. Dat is net genoeg om goedgekeurd te worden door de NAVRO. We hopen dat het weer goed is en de wind kalm op 28 april.

Volgende stop: De lancering!

Het einde van een project

De Spectre II is op het NLD23 gelanceerd, maar niet geheel succesvol. Lees verder over de conclusies van het Spectre II project en het vervolg project: de Quick and Dirty.

Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com