Avalon007c stuwkrachtcurv

Door Benjamin Wilkosz
Deel 2, 16 february 2005

Verwante artikelen:

Waarschuwing: alle verantwoordelijkheid wordt afgewezen! De inhoud van deze pagina heeft als enkel doel te informeren. Probeer geen experimenten na te doen die op deze pagina staan. De NAVRO en de auteur van dit artikel kunnen geen verantwoordelijkheid nemen voor lezers die gebruik maken van dit artikel. Het is in Nederland verboden bij wet om de hier beschreven stuwstof te bezitten als u niet in het bezit bent van een ontheffing op de "Wet Explosieven Civiel Gebruik" (WECG).

Vandaag testte ik de nieuwe Avalon007c. Samen met mijn broer en twee vrienden reden we naar onze testlocatie en installeerden de nieuwe hydraulische testbank. Mijn vriend Dominik Geisler richtte drie camera's op de raketmotor om stuwkracht, de straalpijp en de hele omgeving vast te leggen.

Om de reactietijd van de hydraulische cel te verlagen warmden we hem op tot 40 graden Celsius. Na het aansluiten van het ontsteeksysteem en het installeren van het motorsysteem zochten we bescherming in onze auto en begonnen de aftelling.

De motor deed het erg goed, ontstak heel snel en brandde erg constant. Na het bestuderen van de motor vonden we geen sporen van schade of erosie. De motorbuis was volledig onbeschadigd net zoals de aluminium voorste afsluiting die beschermd werd met een roestvast aluminium plaatje. De groeven voor de zekeringsringen bleken heel robuust. De motor bleek 100% herbruikbaar!

Helaas was de meting niet perfect. Door de thermische expansie van de raket bleef hij vastzitten in de lagers. De lagers waren gemaakt van phenol, ingevet met vaseline. Hoewel met dit probleem gerekend was waren de toleranties niet genoeg voor de aluminium motorbuis tijdens het branden. Na ongeveer twee seconden liep de motor vast in de testbank waardoor de laatste seconden van de brandtest "onbekend" bleven. Aan de positieve kant konden we wel de maximale stuwkracht bepalen, ongeveer 1600N. Ten tweede bleek de motor erg constant te werken en was gemakkelijk in staat de gewenste hoeveelheid impuls (3200Ns) te leveren. In het tijdsbestek waarin de motor werkte zonder wrijving leverde de motor ongeveer 3100Ns. De nieuwe straalpijp werkte prima en verhoogde de efficiëntie van de straal vergeleken met eerdere Avalon motors.

Om een betere stuwkrachtcurve te bereiken is er een nieuwe brandtest gepland voor de nabije toekomst.

Enige informatie over de Avalon007c:
Impuls: 3200Ns (spec. impuls van 115 sec)
Gemiddelde stuwkracht: 1400N
Stuwstof: KNO3/dextrose 64/36 (gemalen, gedehydrateerd en vacuüm gegoten)
Stuwstofblokken: 5 x Bates grains
Ontsteking: Pyrogen + 2 stuwstofblokken met coating
Motorbuis: Aluminium 6068-T6
Veiligheidsfactor: 3,5 (incl. thermische belasting)
Kn: 210 - 240

Benjamin Wilkosz

Volgend deel: Terminal Velocity, deel 3, 27 april 2005

Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com