Terminal Velocit
De Terminal Velocity.

Door Benjamin Wilkosz
Deel 4, 1 maart 2006

Verwante artikelen:

Waarschuwing: alle verantwoordelijkheid wordt afgewezen! De inhoud van deze pagina heeft als enkel doel te informeren. Probeer geen experimenten na te doen die op deze pagina staan. De NAVRO en de auteur van dit artikel kunnen geen verantwoordelijkheid nemen voor lezers die gebruik maken van dit artikel. Het is in Nederland verboden bij wet om de hier beschreven stuwstof te bezitten als u niet in het bezit bent van een ontheffing op de "Wet Explosieven Civiel Gebruik" (WECG).

Na enkele maanden oponthoud had ik eindelijk weer tijd om te werken aan mijn Terminal Velocity projekt. Om de raket aan te drijven had ik besloten de suiker Avalon motoren nog een laatste kans te geven. Om de erosie problemen op te lossen besloot ik sorbitol te gebruiken wat een beduidend lagere drukexponent heeft bij de geplande werkdruk. De beoogde werkdruk is 3,0Mpa. Deze druk is gekozen om de belasting te minimaliseren bij een zeer acceptabele specifieke impuls. Dit in combinatie met het feit dat Sorbitol/KNO3 stuwstof een drukcomponent van bijna nul heeft tussen 1,8 en 4Mpa leidt tot een systeem met een heel mooie karakteristiek, het is dynamisch stabiel. Natuurlijk alleen als een eerste benadering. Erosie effecten, die aanzienlijk zullen zijn met het Avalon008 ontwerp, moeten onderzocht en misschien gesimuleerd worden. Verder zal deze stuwstof een vlakkere stuwkrachtcurve geven. De motorbuis wordt meer arbeidsintensief vanwege de koude anodisering die het schoonmaken makkelijker en de oppervlakte meer bestand tegen agressieve gassen tijdens het branden maakt. De straalpijp is opnieuw ontworpen om de gewicht/impuls verhouding te optimaliseren. De dunne wand dwong me staal met een hoog koolstofgehalte (Ck 45) te gebruiken voor de straalpijp. Dit materiaal is moeilijk te bewerken maar geeft een lichte straalpijp van hoge kwaliteit. Om te zorgen dat de hardware een explosie overleefd, tijdens een statische test of in de vlucht, is de voorste afsluiting voorzien van een zwakste punt, berekend om het grootste gedeelte van die afsluiting bij een druk van 10Mpa eruit te blazen. De nieuwe Avalon008 zal getest worden op de hydraulische testbank.

Terminal Velocit
De straalpijp.

Over de opbouw van de rompbuis: zowel het bovenste als het onderste deel zijn gelamineerd met drie lagen 160gr/m² glasvezel. De vinnen zijn gelamineerd met twee extra lagen 200gr/m² koolstofvezel om de grote aerodynamische stress te weerstaan die optreedt bij een bijna supersonische vlucht. Alle tussenschotten zijn gemaakt van aluminium om hun werking te garanderen bij hoge belasting.

Daarna besloot ik om een AED Electronics ontstekingsuitbreidingsboord in de elektronicaruimte van de Terminal Velocity op te nemen in plaats van een tweede Trax-Art. Dit maakt het mogelijk twee extra ontstekers (voor back-up of andere systemen) te gebruiken in plaats van één. Tevens is, helaas, de productie van de Trax-Art met G-schakelaar gestopt.

De Terminal Velocity is uitgerust met een video module in de neuskegel. Om de zendreikwijdte te vergroten is de camera voorzien van een externe versterker van 800mW. Dit is een grote verbetering ten opzichte van de originele zender met 10mW vermogen.

Toch, er is nog een lange weg te gaan voordat de nieuwe Avalon008 "on line" zal zijn. Hopelijk kan ik de motor rond april testen en dan is er misschien de mogelijkheid om de Terminal Velocity in augustus 2006 te lanceren!

Benjamin Wilkosz

Volgend deel: Terminal Velocity, deel 5, 28 april 2006

Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com