Door Benjamin Wilkosz
Deel 6, 12 maart 2007

Verwante artikelen:

Waarschuwing: alle verantwoordelijkheid wordt afgewezen! De inhoud van deze pagina heeft als enkel doel te informeren. Probeer geen experimenten na te doen die op deze pagina staan. De NAVRO en de auteur van dit artikel kunnen geen verantwoordelijkheid nemen voor lezers die gebruik maken van dit artikel. Het is in Nederland verboden bij wet om de hier beschreven stuwstof te bezitten als u niet in het bezit bent van een ontheffing op de "Wet Explosieven Civiel Gebruik" (WECG).

Tweede statische test van de Avalon008

Nadat het NLD24 afgelast was besloot ik een tweede statische test te doen om er zeker van te zijn dat de Avalon008 motor vluchtklaar is. De stuwstof was hetzelfde KNO3/Sorbitol mengsel (65/35) als bij de eerste test. Alleen had ik deze keer een paar milliliter zonnebloemolie toegevoegd om de stroperigheid van de stuwstof te verminderen, waardoor het makkelijker te gieten is en de hoeveelheid opgesloten lucht wordt verminderd. Hierdoor is de totale stuwstofmassa verhoogd van 2,7kg naar 2,8kg. Er is voor een andere grainconfiguratie gekozen om de periode van stuwkrachtafname te verkorten. Omdat er bij de test op het NLD23 geen spoor van erosieve verbranding was te zien, besloot ik de keeldiameter van de laatste twee grains te verminderen naar 25mm. Bij deze test, hadden alle grains een keel van 25mm. De eerste twee grains waren allebei gecoat met zwartkruit. Na ontsteking startte de motor snel. Net als bij de eerste test leverde de motor een erg stabiele stuwkracht. Door een onbekende reden (wellicht de lage start temperatuur) brandde de motor langer en leverde een lagere maximale stuwkracht van ongeveer 740N en een totale impuls van 2960N (Isp 112 sec). De stuwkrachtcurve van de statische test staat hieronder. Deze test konden we zien dat de keel van de straalpijp fel oranje van kleur werd tijdens de test, zoals te zien op op de (lage resolutie) foto hieronder. Deze keer was een Viton® O-ring gebruikt om de straalpijp af te dichten en boven alle verwachtingen overleefde de Viton O-ring de test zonder een krasje. De normale O-ring, die bij de eerste test gebruikt was, was gedeeltelijk gesmolten en gedeeltelijk verkoold, maar deze O-ring zou zonder probleem opnieuw gebruikt kunnen worden!

Beschildering en het Parachuteersysteem

Eindelijk! De Terminal Velocity is af. De beschildering is door mijn vriendin Jolijn gedaan. Ik moet zeggen dat het er verschrikkelijk mooi uit ziet! De raket heeft een soort "stars and stripes"-look, met een mooie gouden kleur eromheen en natuurlijk zijn naam "Terminal Velocity" op de zijkant.

Om zeker te zijn van de veilige terugkeer van de raket, hield ik een geslaagde test met het volledige parachuteersysteem. Om te parachuteren had ik twee Trax-Arts en één R-DAS geïnstalleerd. Als het volgens plan verloopt wordt alles uitgeworpen door de R-DAS. De eerste Trax-Art is een back-up voor de loodsparachute, voor het geval de R-DAS niet werkt of hij niet succesvol wordt uitgeworpen. De tijd is ingesteld op ongeveer 3 seconde na het berekende hoogste punt. De tweede Trax-Art ontsteekt een kleine lading, die een Kevlar lijn doorbrand, om de ruimte van de hoofdparachute te openen (ongeveer 8 seconde na het hoogste punt). Dit zorgt ervoor dat de hoofdparachute niet te vroeg wordt uitgeworpen, omdat de raket hoger dan 2,3km zal gaan komen. De R-DAS sluit de parachutering af door de hoofdparachute op 200m hoogte te laten ontplooien.

Camera in de raket

Terminal Velocit

Als een extra experiment heb ik een draadloze camera in de neuskegel geïnstalleerd met een 800mW zender (zie rechts). Om er voor te zorgen dat er voldoende stroom zou zijn voor de ontvanger zijn er drie parallelle 9V batterijen ingebouwd. Door te testen blijkt dat de module 10 minuten kan werken met deze stroomvoorziening. De lanceerprocedure zal echter zo snel mogelijk moeten worden uitgevoerd, omdat er dan geen tweede kans is. Om het bereik te maximaliseren, heb ik de ontvanger aangesloten op een 0,7m grote schotelantenne, die het signaal focust op de antenna. De eerste test van het draadloze systeem liet zien dat het een helder signaal over 800meter kan zenden... met de zender achter een huis. Links is de cameramodule te zien, met de camera, drie batterijenclips en de zender. Rechts van de 800mW zender is de originele interne 10mW zender te zien.

Nu kan ik alleen maar hopen op een succesvolle lancering op het NLD 26...

Benjamin Wilkosz

Volgend deel: Terminal Velocity, deel 7, 9 oktober 2007

Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com