Deel 2, 16 april 2007
Door Mark Uitendaal en Leon Krancher

Verwante artikelen:

Waarschuwing: alle verantwoordelijk wordt afgewezen! De inhoud van deze pagina heeft enkel doel te informeren. Probeer geen experimenten na te doen die op deze pagina staan. De NAVRO en de auteur van dit artikel kunnen geen verantwoordelijkheid nemen voor lezers die gebruik maken van dit artikel. Het is in Nederland verboden bij wet om de hier beschreven stuwstof te bezitten als u niet in het bezit bent van een ontheffing op de "Wet Explosieven Civiel Gebruik" (WECG).

Eindelijk een testdag! Op 4 maart hebben we de meettesten van de booster- en de bovenste trapmotor van het Quick and Dirty project afgerond. Deze motoren verschillen nogal met onze vorige motoren, omdat de motorbuis gemaakt is van met glasvezel versterkt plastic. Beide motoren zijn getest op onze analoge statische testbank bij het clubhuis van de Scoutingclub "Van Speijk".

Deze bouwmethode scheelt een hoop gewicht! Het gewicht van de boostermotor als alle stuwstof is opgebrand, is bijna de helft van dat van onze vorige boostermotor van de Spectre IIb en hij heeft meer dan 15% meer impuls! De sustainermotor van de bovenste trap is niet geoptimaliseerd en daarom is de totale impuls en het gewicht na het opbranden van de stuwstof ongeveer gelijk aan dat van zijn oudere PVC tegenhanger. Vanwege hoogte beperkingen is dit is niet zo'n probleem.

De boostermotor is specifiek ontworpen om een neutrale stuwkracht te produceren gedurende een relatief lang tijdsbestek (±3,5 sec). De ontsteektijd van deze motor is enorm kort, want de helft van de grains is op hun gehele brandbare oppervlakte ingesmeerd met een primer voor snelle ontsteking.

De boostermotor was afgesloten met een plastic dop in de straalpijp, wat de motor vrij houd van vocht uit de open lucht. Deze dop zorgt ook voor extra steun voor de ontsteker wanneer de motor met de straalpijp naar beneden in de raket zit. De stuwkrachtopbouw van deze motor is redelijk goed, zoals te zien is in het stuwkrachtdiagram. De stuwkracht zelf gedroeg zich zoals voorspeld: een klein beetje regressief.

Toen de motor weer stil was, was de straalpijp zo heet geworden dat hij zijn weg naar beneden in de zachte thermische voering had gesmolten. Dit is een merkwaardig gezicht, want het lijkt alsof de motor is uitgerust met een soort stuwkrachtsturing, maar dat is (helaas) niet zo.

Na het uitbranden van de motor kwam er wat onbedoelde rook uit door het smelten en branden van de O-ringen in de straalpijp. Dit is niet zo erg, want dit gebeurt pas nadat de motor is uitgebrand. Dit kan echter wel een probleem worden met motoren met een langere brandtijd.

De sustainermotor is een 580 Ns motor met volgrook en is in principe een afgeslankte versie van de motor van de bovenste trap van de Spectre IIb. De motor is alleen voor dit project en is niet bedoeld om verder te ontwikkelen. Waarschijnlijk gaan we wel verder deze diameter, alleen wordt dat dan een motor in een hogere impulsklasse, maar dat was voor dit project niet meer mogelijk vanwege hoogte en tijd beperkingen.

De motoren presteerden als verwacht. Alle resultaten zijn binnen 5% van de simulaties. Beide motorbuizen hadden geen lekkage.

De booster sectie zelf is ook bijna af. Het koppelstuk en de vinnen zijn af en klaar om gemonteerd te worden. Het koppelstuk is versterkt met glasvezel. Dit is aan de binnenkant van het koppelstuk aangebracht om de stijfheid te garanderen.

De vinnen zijn met epoxy aan de romp vastgelijmd. Er wordt nog een vulstukje toegevoegd voor de stijfheid en sterkte. De vinnen van de booster zijn afgerond aan de voorkant voor het verminderen van de weerstand en de scheiding van de luchtstroom bij een grote invalshoek. Natuurlijk komen grote invalshoeken nauwelijks voor bij raketten, maar sinds de vlucht ven de Spectre IIb zijn we op het slechtste voorbereid.

Volgende deel: Quick and Dirty, deel 3, 20 augustus 2007

Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com