Door Benjamin Wilkosz
Deel 1, 20 april 2008

Verwante artikelen:

Waarschuwing: alle verantwoordelijk wordt afgewezen! De inhoud van deze pagina heeft enkel doel te informeren. Probeer geen experimenten na te doen die op deze pagina staan. De NAVRO en de auteur van dit artikel kunnen geen verantwoordelijkheid nemen voor lezers die gebruik maken van dit artikel. Het is in Nederland verboden bij wet om de hier beschreven stuwstof te bezitten als u niet in het bezit bent van een ontheffing op de "Wet Explosieven Civiel Gebruik" (WECG).

Het Kineticsproject is een deel van het nieuwe gezamenlijke project van de NAVRO. Aan dit nieuwe project doet een groot gedeelte van de club mee met als doel het bouwen van een tweetrapsraket, die een hoogte van ongeveer 5km moet gaan halen. Er zijn veel uitdagingen die overwonnen moeten worden. De manier van parachuteren op grote hoogte is erg belangrijk en bij het ontsteken van de tweede trap moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Hiervoor is een betrouwbaar standmeetsysteem (awareness system) nodig. Samengevat wordt dit "gezamenlijke project" een lange termijn project. Vroeg in de ontwikkelingsfase van de raket hebben we besloten de raket modulair te bouwen. Hierdoor kan elk projectlid of -groep zijn eigen gedeelte van de raket ontwikkelen, wat makkelijker is voor de planning en bij het bouwen. Om er voor te zorgen dat er genoeg structurele stijfheid is, de elektronica makkelijk bereikbaar is en een duidelijke gedefinieerde rompbuis met kleine toleranties zal de 3,9 inch Phenol buis van Public Missile als basis dienen voor het project. Hierdoor kunnen alle koppelelementen en randen onafhankelijk van andere projectgroepen of leden gemaakt worden. Mijn (eerste) taak was om de booster van de tweede trap te ontwikkelen. De tweede trap zal worden voortgestuwd door een Avalon 8 vaste stuwstof raketmotor (3000Ns, 900N). Het zal worden ontwikkeld en getest worden in het subproject Kinetics. De Kinetics is een erg simpele raket, zoals te zien is in dit voorlopige ontwerp.

Kinetic
Avalon 8 en Kinetics onderdelen.

De Kinetics is niets meer dan de booster van de tweede trap en een neuskegel met wat elektronica om de raket te kunnen parachuteren. Ondanks dat het ontwerp erg simpel is moet de raket erg stevig zijn om de eerste testvlucht te overleven. De hoge snelheid die gehaald wordt tijdens de vlucht (ca. Mach 1) en de kleine ruimte voor de parachute vanwege de maximum vluchttijd en hoogte op 't Harde vereisen een "harde" parachutering. De parachute zal uitgeworpen worden bij een snelheid van ongeveer 200km/u. De onder gedimensioneerde parachute zal voor een ruwe afdaling en een harde landing zorgen. Het aluminium koppelstuk zal niet alleen dienen als verbinding tussen de eerste en de tweede trap, maar zal ook de straalpijp van de Avalon 8 beschermen bij de landing. De rompbuis wordt verstrekt met vier lagen glasvezel. Glasvezel vormt ook de basis van de vinnen, die in gleuven komen, die gefreesd zijn in de aluminium randen die de achterkant van de Avalon motor ondersteunen. De hele vinconstructie zal worden ondersteund door met twee lagen koolstofvezel. De Avalon motor zal worden gecentreerd en vastgezet aan de rompbuis met de aluminium randen aan de onderkant van de motor. Daarbovenop komt een kleine parachute die wordt geactiveerd door de elektronica in de neuskegel, een R-DAS met een Trax-Art als back-up.

De nieuwe Avalon 8 motor is gemodificeerd met een straalpijp met een smallere keel en een grotere expansie verhouding. De onderdelen en de ladingen (grains) van de nieuwe Avalon 8 motor zijn te zien in de foto rechts. Daarnaast is de versterkte rompbuis van de Kinetics te zien. De statische test was gepland voor 26 april 2008. Wanneer de motor zijn volgende test succesvol doorstaat, staat niets de productie van de Kinetics booster in de weg.

Benjamin Wilkosz

Volgende deel: Kinetics, deel 2, 6 mei 2008

Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com