Door Benjamin Wilkosz
Deel 2, 6 mei 2008

Verwante artikelen:

Waarschuwing: alle verantwoordelijk wordt afgewezen! De inhoud van deze pagina heeft enkel doel te informeren. Probeer geen experimenten na te doen die op deze pagina staan. De NAVRO en de auteur van dit artikel kunnen geen verantwoordelijkheid nemen voor lezers die gebruik maken van dit artikel. Het is in Nederland verboden bij wet om de hier beschreven stuwstof te bezitten als u niet in het bezit bent van een ontheffing op de "Wet Explosieven Civiel Gebruik" (WECG).

Statische test van de Avalon8+

Kinetic

Op 26 april heb ik de Avalon8+ met het nieuwe ontwerp van de straalpijp getest. De nieuwe straalpijp geeft de vaste booster een Kn tussen 230 en 250 met een expansieratio van ongeveer 7. Om de materiaalkosten te verlagen heb ik een nieuwe legering voor de casing gebruikt: AlMgSi0.5. Analytische berekeningen lieten zien dat dit materiaal de spanningen die bij een normale test van de Avalon8 voorkomen kan weerstaan en het ontwerp van de casing bleek erg robuust bij eerdere tests waar de nominale druk in de ontstekingskamer veel hoger was dan verwacht (tot ongeveer 200bar). Het weer was goed op de testdag en de voorbereidingen verliepen zoals gepland. De Avalon8+ haalde de gewenste impuls verhoging van 200Ns met een significant kortere brandtijd dan de originele Avalon8. De hogere kamerdruk en de grotere expansie verhoogde de specifieke impuls naar 120 sec. De nieuwe Avalon8+ leverde een totale impuls van 3200Ns met een piekdruk van 1100N. De effectieve brandtijd van 3,5 seconde geeft deze motor de raketmotor classificatie L900. De casing overleefde de test zonder maar een krasje. De snapringgroeven lieten geen teken van deformatie zien en de enkele Viton O-ringen bij de straalpijp en bij de voorste afsluiter bleken erg betrouwbaar, niet alleen bij erg hoge temperaturen, maar ook bij hoge druk. Vooral omdat de Viton O-ringen ook al bij de vorige test gebruikt waren. De pyrogen omhulling die bij de voorste afsluiter zit liet ook geen tekenen van lekkage zien. Deze laatste test maakt de Avalon8+ geschikt voor toekomstige vluchten. Hieronder is de video en rechts is de stuwkrachtcurve van de test. De stuwkrachtcurven van de originele en de verbeterde Avalon8 worden in de grafiek met elkaar vergeleken.

Benjamin Wilkosz

Ga naar boven
JSN Boot template designed by JoomlaShine.com